12,6 mld złotych – tyle jest wart polski rynek dóbr luksusowych

bogaci polacy

Truthout.org (Flickr)

W Polsce przybywa milionerów, którzy coraz mocniej rozkręcają rynek towarów i dóbr luksusowych. Wprawdzie do krajów Europy Zachodniej ciągle nam jeszcze daleko, ale rodzimi krezusi z każdym kolejnym rokiem zmniejszają ten dystans.

Międzynarodowa firma audytowa KPMG przeprowadziła badania, które pokazują, że rynek towarów i dóbr luksusowych osiągnął w Polsce w ubiegłym roku 12,6 mld zł, w tym sama luksusowa odzież i dodatki do niej były warte 2 060 mln zł. Te towary właśnie, zdaniem specjalistów mają być do 2017 roku drugim największym segmentem wybieranym przez najzamożniejszych Polaków.

Te dane pokazują, że Polska nie odbiega zbytnio od pozostałych krajów Europy Wschodniej, ale że ciągle daleko nam do państw zachodnich. Dla porównania, ilość osób w Polsce mogących pochwalić się majątkiem w wysokości co najmniej 1 mln dolarów szacowana jest na 50 tysięcy podczas gdy we Francji jest ich aż 2,4 mln, a we Włoszech 1,6 mln. Różnice w związku z tym rzutują na wartość naszego rynku dóbr luksusowych, 30-krotnie niższego od włoskiego i 27-krotnie mniejszego od francuskiego w przypadku ilości sprzedanych luksusowych zegarków i biżuterii.

Luksusowa odzież ciągle utożsamiana jest w Polsce z poziomem zamożności, a najchętniej wybieranymi przez Polaków markami są Hugo Boss, Prada i Armani. Osoby zarabiające więcej niż 20 tys. miesięcznie wskazały, że na luksusowy garnitur trzeba wydać min. 4,5 tys. zł, te zarabiające od 7 do 20 tys. uważają, że wystarczy na taki zakup 2,8 tys. zł. Jednocześnie aż 77 proc. Polaków twierdzi, iż jest posiadaczem luksusowej odzieży.

Zamożni Polacy często dokonują zakupu luksusowych towarów za granicą. Jest ich 38 procent, a wybierają się najczęściej na takie zakupy do USA i Włoch. Innym ważnym atrybutem bogactwa w Polsce jest markowy zegarek, czyli Rolex, Patek lub Omega. A jak biżuteria to najlepiej naszych polskich marek – Apart i Kruk. Miejsca zakupów takich towarów to galerie handlowe lub firmowe salony usytuowane w prestiżowych punktach dużych miast.