Będą pieniądze z Unii na S3, S5 i S7: nowy budżet UE rozdzielony

budownictwo drogowe zapaść

sudetenland (Flickr)

Wiemy już, ile pieniędzy z nowego budżetu unijnego dostaniemy na budowę dróg. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otrzyma ok. 3,3 mld złotych na budowę nowych odcinków trzech dróg ekspresowych.

W ubiegłym tygodniu podpisano pierwsze dokumenty dotyczące dotacji, jakie Polska otrzyma z Unii Europejskiej na budowę dróg. Jak wynika z zawartych dotychczas umów, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad dostanie ok. 3,3 mld złotych pochodzących z budżetu UE na lata 2014-2020. Taka kwota ma pozwolić na budowę 5 odcinków dróg ekspresowych S3, S5 i S7. Łącznie na wydatki Polaków związane z infrastrukturą drogową Wspólnota ma przeznaczyć ok. 45 mld złotych.

Pieniądze, które mają trafić do GDDKiA będą pochodziły z programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko”. Przewiduje się, że budowa dróg, które mają powstać z pozyskanych środków, zakończy się do 2018r. Wszystkie inwestycje drogowe, na które Polska chciała otrzymać unijne wsparcie, miały kosztować przeszło 6,5 mld złotych. Droga S3 ma zostać rozbudowana na odcinku z Nowej Soli do Kaźmierzowa. Odcinek będzie wynosił 33,3 km. Unia dopłaci do niego 570 mln złotych. Drugi planowany odcinek S3 prowadzi z Kaźmierzowa do Legnicy, a jego długość ma wynosić 48,3 km. W tym przypadku dofinansowanie wyniosło 992 mln złotych.

Jeżeli chodzi o kolejne drogi, to do mającej liczyć sobie 48 km ekspresówki S5, UE dopłaciła ponad 911 mln złotych. Trasa będzie wiodła z Wrocławia do Korzeńska. Na S7 dobudowane zostaną dwa odcinki. Do pierwszego z nich, leżącego na trasie z Warszawy do Krakowa, między Radomiem a Skarżyskiem-Kamienną, dopłacono 587 mln złotych, choć ten odcinek wyniesie tylko 20 km. Identycznej długości będzie fragment S7 między Jędrzejowem a granicą województwa świętokrzyskiego i małopolskiego. Na tę drogę GDDKiA otrzymała 221,5 mln złotych.

We wszystkim przypadkach dotacja z unijnego budżetu ma pozwolić na opłacenie średnio połowy wszystkich kosztów związanych z budową. Niemniej jednak, ostatni z wymienionych fragmentów, został wsparty dofinansowaniem jedynie w ok. 30%. Skala dopłat do budowy polskich dróg jest wyraźnie mniejsza niż w poprzednim planie budżetowym. Ze środków na lata 2007-2013 GDDKiA mogła finansować nawet do 85% kosztów budowy nowych odcinków dróg ekspresowych i autostrad.

The following two tabs change content below.

Franciszek Bordowski

Ostatnie wpisy Franciszek Bordowski (zobacz wszystkie)