Polski klient kocha dyskonty. Stale rosną

Biedronka

mjaniec, flickr

Odkąd w Polsce pojawiły się dyskonty, naprawdę je pokochaliśmy. Mając do wyboru hipermarkety, niewielkie sklepy osiedlowe i dyskonty, najczęściej wybieramy właśnie te ostatnie. Odpowiadają nam niskie koszty robionych w nich zakupów, a także dostępność praktycznie wszystkich niezbędnych na co dzień produktów w jednym miejscu. Stabilna jest natomiast sytuacja supermarketów. Według najświeższych danych, ich sprzedaż wzrosła na przestrzeni III kwartału o 4,4% w stosunku do okresu lipiec-wrzesień 2012 r. Oznacza to, że supermarkety poprawiają wyniki sprzedażowe odnotowane w ujęciu rocznym w II kwartale bieżącego roku. Między kwietniem a czerwcem sprzedaż w supermarketach spadła bowiem o 0,3% w ujęciu rocznym. Jednak sieci sklepów takich, jak Tesco, Polomarket, Intermarche czy Carrefour maja się coraz lepiej.

Hipermarkety przyznają, że dyskonty stanowią dla nich ogromną konkurencję. Mimo tego, że największe sklepy starają się obniżać ceny, żeby w ten sposób zwiększać grono swoich klientów, to jednak nie ukrywają, że nie da się bezustannie wprowadzać obniżek, ponieważ sklepy zaczną w końcu na tym tracić. Według ostatnich informacji, w niektórych hipermarketach niemal ćwierć spośród wszystkich produktów jest już przecenionych. Nie ma jednak innego pomysłu na to, jak walczyć z ogromną popularnością dyskontów. Mimo tego, zarządcy hipermarketów liczą na to, że w momencie, gdy poprawi się sytuacja gospodarcza w kraju, klienci przestaną skupiać się jedynie na cenie i bliskości sklepów, a zaczną też brać pod uwagę jakość oferowanych w nich produktów. Poza tym, niektóre hipermarkety decydują się wypuszczać na rynek coraz więcej własnych produktów mając nadzieję, że w ten sposób zachęcą do siebie klientów. Produkty własnej marki są zwykle tańsze od pozostałych towarów.

Tak, jak w poprzednich miesiącach, tak i w III kwartale najlepiej wśród dyskontów funkcjonujących na polskim rynku radziła sobie Biedronka. Sprzedaż portugalskiego dyskontu wzrosła w tym czasie o 15,5% w stosunku do III kwartału roku ubiegłego. Jeśli chodzi o liczbę klientów robiących zakupy w sklepach Biedronki, to wzrosła ona o 2,8%. Co ważne, zwiększa się nie tylko liczba Polaków robiących zakupy w dyskontach, ale również liczba samych dyskontów. Według danych publikowanych przez Market Side, w poprzednim roku w naszym kraju otwarto 344 nowe dyskonty. Dla porównania, nowych hipermarketów przybyło tylko 9.