Tagi

Powiązane wpisy

Podziel się

Jak detoks cukrowy wpływa na zdrowie?

Cukier to jedna z podstaw współczesnej diety. Nawet jeżeli nie jesteś miłośniczką słodyczy i tak pewnie spożywasz sporo cukru. Zajrzyj do składu kupowanych produktów – jest on dodawany niemal wszędzie i ciężko go uniknąć. To niezbyt dobra tendencja, ponieważ wpływa on negatywnie na bardzo wiele aspektów zdrowia. Dlatego też coraz więcej osób jest zainteresowanych odstawieniem cukru. W tym artykule krótko opowiem o tym, jak detoks cukrowy wpłynie na twój organizm.

W doświadczeniu przeprowadzonym na szczurach pokazano, że cukier uzależnia nawet mocniej niż kokaina. Gryzonie mając do wyboru algo cukier, albo kokainę, częściej sięgały po ten pierwszy. Do tego cukier w tak dużym stopniu wpływa na pracę mózgu (a więc też na nasze emocje), że wiele osób uważa go za groźny narkotyk. Do tego można dorzucić wszystkie pozostałe negatywne efekty, takie jak zwiększenie zagrożenia cukrzycą i miażdżycą. Jak widać więc, pozbycie się cukru z diety nie jest fanaberią, ale ma za sobą sporo niepokojących faktów. To, że cukier jest powszechnie dostępny nie oznacza, że jest dobry i bezpieczny.

Z powyższego akapitu łatwo wywnioskować, że odstawienie cukru nie będzie zbyt proste. Dlatego najlepiej podejść do tego systematycznie. Warto zacząć od pogłębienia wiedzy na temat wpływu cukru na zdrowie – powinno to stać się wystarczającą motywacją. Cukier nie tylko niszczy metabolizm, ale też ma działanie neurodegeneracyjne oraz pogarsza stan skóry.

Mając już teoretyczną podbudowę, przystąp do stworzenia planu walki z cukrem. Ułóż sobie, chociaż w przybliżeniu, jadłospis, który pozwoli ci wyeliminować cukier. Aby to sobie ułatwić, możesz zastąpić go innymi słodzikami, co jest szczególnie przydatne na początkowym etapie walki z uzależnieniem.

Jak odstawienie cukru wpłynie na twój organizm? Długoterminowo – pozytywnie, jednak na początku możesz się poczuć jak na odwyku. Negatywne efekty to m.in. bóle głowy (czasami uporczywe, migrenowe), niepokój i rozchwiany nastrój (często będzie się pojawiać rozdrażnienie i smutek, z automatycznym impulsem, aby “zajeść” to czymś słodkim), rozkojarzenie (w pracy może być trudniej…), zmęczenie. Wpływ odstawienia cukru na sen zazwyczaj jest korzystny, chociaż zdarza się, że w początkowym okresie pojawiają się trudności z zaśnięciem lub wybudzenia.

Ok, tyle straszenia. Teraz skupię się na zachęcaniu i opiszę krótko, co da ci cukrowy detoks.

Pierwszy, mniej oczywisty efekt, to wzmocnienie psychiczne. Samo wdrożenie w życie planu odstawienia cukru oraz odniesienie w tym sukcesu wzmocni twój układ dopaminowy, dając ci więcej siły, pewności siebie i poczucia panowania nad swoim życiem.

Na detoksie cukrowym szybko skorzystają twoje jelita. Cukier jest pożywką dla grzybów i szkodliwych szczepów bakterii. Gdy zniknie z diety, prawidłowa mikrobiota zacznie się wzmacniać, co wpłynie korzystnie nie tylko na trawienie, ale też na samopoczucie psychiczne – najnowsze badania pokazują, iż jelita są “drugim mózgiem” i w bardzo dużym stopniu wpływają na nasz nastrój, zdolność do skupienia, prawidłowy cykl dobowy itp.

Po występującym na początku spadku energii, powinnaś odczuć jej przypływ. Będzie to miało charakter stały i trwały, w odróżnieniu od zastrzyków energii dostarczanych przez słodkie przekąski. To kwestia wyregulowania metabolizmu i gospodarki cukrowej. Przełoży się to także na prawidłowe funkcje mózgu, nie tylko nastrój, ale też zdolność do długotrwałego wysiłku umysłowego.

Oczywistym zyskiem z odstawienia cukru jest też ułatwione kontrolowanie wagi. To właśnie “biała trucizna” jest głównym winowajcą gromadzenia się dodatkowych kilogramów – nie dość, że cukier jest kaloryczny, to jeszcze za jego sprawą do naszej diety trafia mnóstwo nadmiarowych przekąsek.

Detoks cukrowy możesz potraktować jako czasową dietę, służącą oczyszczeniu organizmu i odstawić cukier na np. dwa tygodnie. Jeśli efekty ci się spodobają, może zdecydujesz się już nie wracać do tego szkodliwego produktu.

The following two tabs change content below.