Jak jest skonstruowana opona samochodowa?

Nowoczesne opony samochodowe uwzględniają wiele parametrów eksploatacyjnych. Najważniejsze z nich to przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni, kierowalność, odporność na ścieranie, hałas, opór toczenia oraz koszt produkcji. Niestety nie ma możliwości wyprodukowania opony idealnej, która byłaby znakomita pod każdym względem.

Uwzględniając przeznaczenie opon, rozróżniamy opony do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i autobusów. Opony te różnią się zarówno typem rzeźby bieżnika, jak również zastosowaną mieszanką gumową czy też budową wewnętrzną.

Wśród opon do samochodów osobowych możemy wyróżnić opony drogowe, zimowe, błotno-śniegowe, terenowe i uniwersalne. Wśród opon do samochodów ciężarowych wyróżniamy opony przeznaczone na oś napędową, kierowaną, do przyczep i naczep, do autobusów miejskich oraz opony uniwersalne. Opony do autobusów, wyróżniają się dodatkowo wzmocnionymi bokami oraz okrągłymi barkami.

Budowa opony

Najnowszej generacji opona samochodowa cechuje się skomplikowaną konstrukcją. Jest zbudowana z co najmniej kilku połączonych z sobą w procesie wulkanizacji elementów gumowych, tekstylnych, a także stalowych.

Głównymi elementami składowymi opony są bieżnik, ściana boczna, wzmocnienie boku, osnowa, stopka, drutówka, opasanie oraz wewnętrzna warstwa uszczelniająca.

Bieżnik opony jest elementem stykającym się z nawierzchnią drogową, poprzez co musi spełniać kilka, często sprzecznych ze sobą funkcji. Jest to zewnętrzna część opony, która przenosi obciążenia. Zapewnia on odpowiednią przyczepność na zakrętach, a także stabilność w prowadzeniu samochodu. Bieżnik musi być elastyczny, odporny na ścieranie, przebicia i zbytnio się nie nagrzewać.

Ściana boczna opony wykonana jest z miękkiej mieszanki gumowej. Ma duże znaczenie dla amortyzacji opony. Jej zadaniem jest zabezpieczanie opony przed uderzeniami, które mogłyby uszkodzić jej szkielet. Wzmocnienie boku wykonane jest z twardej gumy, odpornej na odkształcenia dynamiczne. Jest dodatkową częścią opony, która ma dodawać jej sztywności.

Szkielet jest wewnętrzną warstwą opony. Składa się z cienkich drutów i tkanin ułożonych w proste łuki i sklejone kauczukiem. Dzięki szkieletowi opona jest wytrzymała na ciśnienie. Szkielet zapewnia bokom opony ochronę przed zniekształceniem podczas pokonywania nierówności. W szkielecie opony znajduje się około 1400 drutów, z których każdy ma wytrzymałość 15 kg.

Stopka została ukształtowana specjalnie do zarysu obręczy i dzięki niej zapewniony jest szczelny i stabilny kontakt opony z felgą. Zbudowana jest z rdzenia i jego gumowej obudowy, która wykonana jest z podgumowanej tkaniny kordowej.

Dzięki drutówce opona zachowuje wysoką sztywność i wytrzymałość obwodową. Drutówka pozwala oponie na przenoszenie dużych obciążeń rozciągających pochodzących z felgi. Połączona jest z osnową opony za pomocą wczepu, tj. gumowanej tkaniny kordowej i paska mieszanki gumowej, tzw. wypełniacza.

Opasanie ma za zadanie wzmacniać oponę w przypadku uderzenia i wspomagać utrzymanie równomiernego kontaktu opony z nawierzchnią drogi. Jest to warstwa materiału złożona z cienkich nitek i kilku warstw. Znajduje się wewnątrz opony tuż pod bieżnikiem.

Wewnętrzna warstwa uszczelniająca jest to warstwa specjalnego, miękkiego kauczuku. Jej zadaniem jest pełnienie funkcji dętki w oponach bezdętkowych.

Przy wyborze opon należy wziąć pod uwagę wiele czynników i najlepiej poradzić się specjalisty. Ważne są takie czynniki jak teren użytkowania, region zamieszkania częstotliwość korzystania z auta, jego rodzaj i preferowany styl jazdy.