Koniec Forda Mondeo

Ford Mondeo to jeden z samochodów-symboli na stałe wpisanych w krajobraz polskich dróg. Bardzo lubiany przez osoby decydujące się na używane auto – oferuje spore gabaryty i niezły komfort, za niewygórowaną cenę. Wydawałoby się, że tak popularny pojazd ma zapewnioną przyszłość. Jednak Ford, a raczej rynek, zdecydował inaczej. Produkcja Mondeo zostanie zakończona w 2022 roku.

Fani marki, ale też osoby mające chociaż ogólne rozeznanie w rynku, pewnie zastanawiają się, co może być przyczyną takiego radykalnego posunięcia. W końcu Mondeo to niezwykle popularny model. Fakt, że najnowsza generacja nie powtórzyła sukcesu poprzednich, jednak czy jest to powód, aby od razu rezygnować z rozwijania tej linii? Przyczyny są trochę inne i nie sprowadzają się do samego Mondeo, ale do całego segmentu D (klasy średniej). Po prostu klienci zaczęli preferować SUV-y oraz crossovery i to właśnie w tym kierunku zamierza podążać Ford.

Historia Forda Mondeo

Ford Mondeo trafił do sprzedaży w Europie w 1993 roku. Zastąpił model Sierra. Do chwili obecnej Mondeo doczekało się V generacji, z licznymi liftingami. Samochód był niezwykle popularnym wyborem jako pojazd flotowy, w tym dla menedżerów, ale też jako auto rodzinne, szczególnie w wersji kombi. Oferował przestronne wnętrze, duży bagażnik, spory komfort jazdy, ale też dobrze zestrojone, precyzyjne zawieszenie, bardzo chwalone za walory użytkowe. W gamie silników dostępne były zarówno jednostki benzynowe (Zetec oraz Duratec), jak i diesle, w tym wolnossące i z turbiną. W bieżącej generacji silniki benzynowe przeszły downsizing i otrzymały nazwę Ecoboost.

Prezentacja Mondeo pierwszej generacji odbyła się już w roku 1992. Nazwę utworzono od łacińskiego słowa “mundus” oznaczającego “świat”, co było wyrazem globalnych aspiracji Forda. Można uznać, że nazwę trafiono, ponieważ Mondeo było niezwykle popularne na wszystkich kontynentach.

Kolejna, druga generacja Mondeo pojawiła się już 4 lata później, w 1996. Płyta podłogowa pozostała ta sama, jednak kompletnie przebudowano karoserię, w tym wzmacniając ją i poprawiając bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Wprowadzono też więcej wersji wyposażenia oraz poszerzono gamę silników. W tej generacji zadebiutowała też wersja ST, czyli usportowione Mondeo, mogące się pochwalić nie tylko najmocniejszym silnikiem, ale też nieco zmodyfikowaną stylistką oraz wnętrzem.

Gruntowne zmiany przeszedł Mondeo wraz z wejściem III generacji. Było to przebudowanie auta od zera. Zmieniła się platforma, ale też przedefiniowano stylistykę nadwozia, które zyskało dynamiczne, nowoczesne kształty. Generacja te doczekała się dwóch stylistycznych liftingów – w 2003 oraz w 2005.

Czwarta generacja Forda Mondeo pojawiła się już w 2006 roku i była realizacją koncepcji “kinetic design”. Jeszcze przed premierą auto zaprezentowano w filmie o Jamesie Bondzie, gdzie wystąpiło w najmocniejszej wersji silnikowej. IV generacja Mondeo przeszła lifting w 2010.

W 2014 Ford zaprezentował V generację Mondeo. Jak się okazuje – ostatnią. Jest sprzedawana do dzisiaj i wygląda na to, że na niej zakończy się historia tego modelu.

Koniec Forda Mondeo?

Ford nie pozostawia złudzeń – ostatnie egzemplarze Mondeo opuszczą fabrykę w Walencji w 2022 roku i to będzie finał modelu. Zdecydował o tym rynek, ponieważ klienci coraz częściej zamiast aut klasy średniej wybierają SUV-y oraz crossovery. Póki co Ford deklaruje też, że w produkcji pozostaną duże auta na bazie Mondeo – Galaxy oraz S-Max.