Naprawa sprzętu komputerowego, a ochrona danych osobowych

Firmowy sprzęt komputerowy to ogromna baza danych, które w nieodpowiednich rękach mogłyby doprowadzić do tragedii. Co robić, gdy taki sprzęt się zepsuje i jak naprawiać go bez obaw o wycieki?

Każdy przedsiębiorca, właściciel firmy i osoba zarządzająca sprzętem, na którym gromadzone lub przetwarzane są dane osobowe, ma prawny obowiązek przestrzegania procedur bezpieczeństwa i ochrony, aby żadne tzw. dane wrażliwe nie wyciekły do rąk osób niepowołanych. I o ile przy dobrym sprzęcie i odpowiednich programach na co dzień z taką ochroną nie ma zwykle wielkiego problemu, to kłopot pojawia się w momencie uszkodzenia sprzętu i konieczności oddania go do serwisu.

Zgodnie z obowiązującą ustawą i zaleceniami GIODO przed naprawą wszelkie urządzenia komputerowe, dyski twarde, nośniki danych i inne muszą być dokładnie wyczyszczone ze wszelkich danych osobowych – dopiero wówczas można sprzęt bez obaw oddać do naprawy. Gorzej wygląda sytuacja, gdy uszkodzony sprzęt komputerowy jest niezbędny w pracy, a ilość danych, jakie na nim mamy jest na nie tylko potrzebna w pracy, ale i nie można jej po prostu usunąć.

W takiej sytuacji najlepszym wyjściem jest naprawa sprzętu przez fachowca w bezpośrednim towarzystwie i pod ścisłym nadzorem osoby upoważnionej do zarządzania danymi osobowymi w firmie.

Brak należytej uwagi przedsiębiorcy w trakcie naprawy uszkodzonego sprzętu komputerowego w serwisie może doprowadzić do poważnych problemów firmy i prokuratorskich zarzutów.