PR kandydata zwiększa jego szanse na rynku pracy?

rekrutacja

Dudzinski/bigstockphoto.com

Minęły czasy, kiedy do zdobycia pracy wystarczało dobre CV z potwierdzonymi kwalifikacjami. Dzisiaj coraz większego znaczenia nabiera np. obecność w sieci, która pozwala kreować swój wizerunek. Jak zwiększać w ten sposób szansę na pracę?

Dobry wizerunek ma znaczenie w wielu sferach naszego życia, jednak na rynku pracy jest on szczególnie cenny. Jeszcze dekadę temu do znalezienia zatrudnienia potrzebne było, przede wszystkim, CV z potwierdzonymi kwalifikacjami i jak najlepszym doświadczeniem. Dzisiaj bardzo dużą wagę przywiązuje się też do obecności kandydata w internecie. Co to oznacza dla osób szukających pracy?

Chociaż CV pozostaje najważniejszym dokumentem aplikacyjnym w staraniach o dowolną pracę, to jednak coraz więcej pracodawców rezygnuje z wymogów dotyczących listów motywacyjnych. Mniejsze znaczenie niż kiedyś mają też pisemne referencje od wcześniejszych pracodawców. Wartości nabierają natomiast treści, jakie na nasz temat można znaleźć w internecie. Prym wiodą tu portale społecznościowe, które traktuje się jako dobry sposób weryfikacji danych i sprawdzenia umiejętności kandydata.

Eksperci podkreślają, że utrzymywanie kontaktów między kandydatem a rekruterem jest przydatne także wtedy, gdy osoba starająca się o pracę nie zostanie przyjęta za pierwszym razem. Utrzymanie znajomości ułatwia zadanie pracodawcy kompletującego kadrę, a kandydatowi daje ponowną szansę na zdobycie oczekiwanego stanowiska. Żeby jednak profil na portalu społecznościowym przedstawiał nas w dobrym świetle i był interesujący dla rekrutera, trzeba pamiętać o kilku niezwykle istotnych elementach.

Przede wszystkim liczą się treści postów i komentarzy jakie udostępniamy. Myśląc poważnie o pracy, nie możemy pozwalać sobie na wulgarne, niepoprawne politycznie czy chamskie wpisy. Co prawda, pracodawca raczej nie będzie przeglądał całej historii naszych postów, jednak na pewno zerknie na kilka z nich. Bardzo ważne jest zawarcie w profilu informacji o doświadczeniu i umiejętnościach. Znaczenie ma także zdjęcie, które powinno być wykonane profesjonalnie i dobrze, jeśli ma formę typowej fotografii do dokumentów.

Tworząc CV w serwisie społecznościowym, warto stosować się do ogólnie przyjętych zasad. Trzeba pamiętać o chronologii i dostosowaniu dokumentu do konkretnego stanowiska tak, by przekazać rekruterom informacje, które będą dla nich rzeczywiście istotne. Zaleca się też, żeby CV nie przekraczało objętości 2 stron A4.