Na święta 2014 wydamy o 13% więcej niż w roku ubiegłym

święty Mikołaj

Optymistyczne dane dotyczące planowanych wydatków świątecznych w polskich rodzinach przekazała firma doradcza Deloitte. 13 listopada zostały przez nią podane wyniki badania dotyczącego zwyczajów konsumenckich w okresie przedświątecznym zarówno w Polsce, jak i w Europie.

Menadżer firmy Deloitte, Jakub Rosiecki z satysfakcją przekazał na konferencji prasowej, że to w polskich rodzinach właśnie planowany jest najwyższy zadeklarowany wzrost wydatków na świąteczne prezenty, a ma on wynieść nawet 13 procent więcej niż w poprzednim roku. Z szacunku tego wynika, iż przeciętna rodzina przeznaczy na prezenty 575 zł, a na artykuły spożywcze odpowiednio – 585 zł. Niewątpliwie jedną z przyczyn finansowego optymizmu zauważalnego u rodaków jest utrzymująca się deflacja, która znacząco wpływa na notowany czwarty miesiąc z rzędu spadek cen. Polscy konsumenci dzięki deflacji mają większe dochody w ujęciu realnym, a w ujęciu nominalnym notowany jest wzrost w tempie 3 procent. Są też znacząco mniej zadłużeni w porównaniu z konsumentami z Europy Zachodniej. Badanie przeprowadzone przez Deloitte pokazuje też wzrost optymizmu dla obecnej i prognozowanej sytuacji gospodarczej kraju.

Dane te wskazują na duże prawdopodobieństwo zwiększonego ruchu przedświątecznego zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i w coraz chętniej odwiedzanych przez klientów sklepach internetowych. A co Polacy zamierzają najczęściej kupować na prezent pod choinkę? Okazuje się, że produktem nr 1 jest książka, ten asortyment wskazało aż 41 procent badanych, a z kolei najbardziej pożądanym prezentem jest gotówka, którą chciałoby otrzymać 38 procent respondentów. Dla porównania, podczas ubiegłorocznych prezentów gwiazdkowych największą popularnością cieszyły się wyroby jubilerskie, perfumy i odzież. Na dalszych pozycjach znalazły się książki, płyty i gry.