Tłuszcz palmowy – dobry czy nie?

Olej palmowy od wielu lat uznawany jest za ten najgorszy rodzaj oleju, który szkodzi naszemu zdrowiu, a w nadmiarze stosowany jest w przemyśle spożywczym. Szacuje się, że stanowi prawie 40 proc. światowej produkcji oleju roślinnego. Jego opłacalność wynika z wydajności, bo jednohektarowa plantacja palm olejowych zapewnia rocznie około 3,8 ton produktu. W przypadku uprawy rzepaku czy słonecznika uzyska się mniej niż 0,8 tony oleju w ciągu roku.

Każdy olej składa się z różnych rodzajów kwasów tłuszczowych, które mają duży wpływ na pracę narządów wewnętrznych. Kwasy tłuszczowe nasycone są szkodliwe dla zdrowia i powodują m.in. otyłość oraz choroby serca. Spożywane w dużej ilości mogą doprowadzić do rozwoju poważnych chorób. Olej palmowy zawiera wysoką dawkę kwasów tłuszczowych nasyconych, dlatego lepiej ograniczyć go w swoje diecie. Ekolodzy coraz silniej apelują o zmniejszenie produkcji oleju palmowego na rzecz innych olejów roślinnych, bo nieustanna wycinka lasów deszczowych pod kolejne plantacje palm oleistych będzie mieć bardzo poważne konsekwencje ekologiczne, np. wyginiecie niektórych gatunków zwierząt i roślin.

Olej palmowy zawiera około 50 proc. kwasów tłuszczowych nasyconych, jednak najczęściej stosowany do produkcji żywności jest ten utwardzony, który ze względu na stałą konsystencję uwalnia bardzo szkodliwe tłuszcze trans, odpowiedzialne za cholesterol, miażdżyce i otyłość. Olej palmowy często wykorzystywany jest do produkcji margaryny, która następnie jest podstawą wielu ciastu oraz wypieków. Ponadto można go znaleźć w składzie czekolad, chipsów, sosów czy zupek instant, a nawet lodów. Unikanie tłuszczu palmowego wymaga dokładnego czytania etykiet, bo nawet w produktach sygnowanych jako zdrowe może się on pojawić, gdyż występuje pod różnymi nazwami np. tłuszcz uwodorniony, tłuszcz utwardzony, tłuszcz częściowo utwardzony, tłuszcz roślinny utwardzony, olej roślinny utwardzony.

Niemniej każdy utwardzony tłuszcz rośliny będzie szkodliwy dla zdrowia w dużych ilościach. Olej palmowy nie poddany żadnej obróbce cieplnej, czyli surowy jest źródłem witamin i cennych antyoksydantów. Nawet rafinowany olej palmowy można stosować w swojej diecie, gdyż to dobre źródło energii i sposób na lepsze wchłanianie witamin A, D, E, K. Najważniejsze to zachować umiar i używać tego tłuszczu tylko jako dodatku do jadłospisu. Poza tym nierafinowany olej palmowy wykorzystuje się do pielęgnacji skóry, bo posiada właściwości regeneracyjne i uelastyczniające skórę. Świetnie sprawdza się jako kosmetyk na przesuszoną oraz podrażnioną cerę.

The following two tabs change content below.