Motoryzacja PRL – czyli powroty do przeszłości

Większość z nas marzy o ekskluzywnych samochodach, które mogłyby stać się naszą największą dumą. Jednak w Polsce istnieją też osoby, dla których największym luksusem jest posiadania aut rodem z PRL-u.

Samochody produkowane na terenie naszego kraju coraz rzadziej pojawiają się na ulicach. Jednak zaprzestanie ich produkcji sprawiło, że stały się prawdziwym skarbem w zbiorach kolekcjonerów. Istnieje, co najmniej kilku pasjonatów, którzy w swoich kompletach posiadają nawet kilkadziesiąt aut. Wśród nich ważne pozycje zajmują warszawy, zaporożce, nyski czy syrenki. Warszawy występują zwykle w wersji garbusa. Syrenki i zaporożce to dawniejsze samochody dla całej rodziny. Bardziej nowoczesnymi autami osobowymi są polonezy i fiaty. Jednak one również stają się już pojazdami budzącymi sentyment. Nyski stanowią głównie wspomnienie policyjne – to one przez lata służyły stróżom prawa. Jednak były potrzebne także dostawcom i mogły być pomocne przy przeprowadzkach. Podobną funkcję pełniły popularne niegdyś żuki.

 W kolekcjach pasjonatów PRL-u znajdują się też pojazdy użytkowe, jak na przykład jelcze – autobusy i ciężarówki. Nie brakuje motorów takich, jak junaki, sokoły, SHL, WFM, WSK i komarki. Występują one w rozmaitych modelach i mogą być pojazdami, które wcześniej pełniły odmienne funkcje. Pewne jest, że dziś stają się kultowe, o czym świadczy nie tylko chęć ich kolekcjonowania, ale i popularność stron www, w których owe kolekcje są dokładnie opisane. Umieszczone tam galerie pozwalają dorosłym na wzruszającą podróż do przeszłości, a młodszym na poznanie chlubnej historii polskiej motoryzacji.