Zagraniczne sieci chętniej otwierają sklepy w Polsce

Choć wielu z nas może to zaskoczyć, prawie 1/3 firm handlowych zamierza zainwestować na polskim rynku. Wyprzedzają nas wyłącznie Niemcy, u których inwestycje planuje 40% przedsiębiorstw.

Jak prezentują się statystyki?

Badania, na  wynikach których bazujemy, zostały przeprowadzone przez firmę doradczą CB Richard Ellis. Pod uwagę wzięto łącznie 323 sieci handlowe funkcjonujące w 73 krajach. Okazało się, że Polska jest jednym z bardziej atrakcyjnych krajów dla inwestorów. Już teraz możemy zaobserwować u nas 32% najważniejszych firm handlowych, które zostały odnotowane w ankiecie. Z ubiegłym roku aktywność przedsiębiorstw na polskim rynku wzrosła o 1,5%. Co trzecia ze wszystkich firm branych pod uwagę planuje rozpoczęcie kolejnych inwestycji. W tej kwestii prześcigają nas jedynie sąsiedzi zza zachodniej granicy. W Niemczech odsetek inwestycji wynosi 40%.

Jeśli chodzi o liczbę marek na światowym rynku, to najwięcej do powiedzenia ma tu Wielka Brytania. Aż 58% tamtejszych przedsiębiorstw funkcjonuje na zagranicznym gruncie. Na drugim miejscu uplasowały się Zjednoczone Emiraty Arabskie (54%), a na trzecim USA (50%). Natomiast w kwestii aktywności ekspansywnej, to wciąż najbardziej podatnym terytorium jest Europa.

Międzynarodowi producenci celują głównie w rynek brytyjski, francuski i hiszpański. W Polsce najwięcej inwestycji jest rozpoczynanych w tych miastach, w których najłatwiej o dogodną lokalizację. Poszukiwane są głównie nowoczesne nieruchomości. To sprawia, że ceniony jest Kraków oraz Trójmiasto. W Warszawie brakuje atrakcyjnych powierzchni handlowych.