Grupa Allegro podnosi ceny w Otomoto.pl nawet o kilkaset% – internauci wściekli

sprzedaż samochodu

Czy drastyczna podwyżka cen ogłoszeń motoryzacyjnych w serwisie OtoMoto.pl może być początkiem monopolizacji rynku ogłoszeniowego w sieci?

Takie obawy wykazują dilerzy samochodowi, którzy oprócz tradycyjnego handlu stacjonarnego prowadzą sprzedaż aut także za pośrednictwem ogłoszeń w serwisach internetowych. Dawno już skończyły się czasy, gdy takie ogłoszenia można było dodawać bezpłatnie. I nawet jeśli niektóre portale ogłoszeniowe tolerują ogłoszenia indywidualnych sprzedawców bez pobierania opłat, tak osoby zajmujące się handlem na większą skalę muszą już od dłuższego czasu takie opłaty uiszczać. Jest to jak najbardziej zrozumiałe z punku widzenia właściciela portalu, który ze swej działalności chce mieć również profity, ale mniej zrozumiałe staje się podnoszenie cen z dnia na dzień o kilkaset procent.

Na rynku istnieje kilka znaczących portali specjalizujących się w tematyce motoryzacyjnej, a niekwestionowanym Nr 1 wśród nich jest portal OtoMoto.pl należący do grupy Allegro. To właśnie ten portal wprowadza drastyczne podwyżki cen ogłoszeń przede wszystkim dla dilerów samochodowych. I tak, jeśli za wystawienie od 101 do 350 ogłoszeń przez 14 dni w starym cenniku diler płacił 350 zł netto, to wg nowych stawek koszt ten wyniesie 1500 zł netto, a powyżej tej ilości każde kolejne wystawienie będzie kosztować 10 zł netto (przed podwyżką – 1 zł netto).

Podwyżki są bardzo wysokie, nawet jeśli weźmie się pod uwagę ilość użytkowników OtoMoto, jednak konkurencyjne portale nie zamierzają naśladować lidera licząc na przejście części handlowców do nich. Gratka.pl już wysyła oferty do dilerów zachęcające do ogłaszania się na tym właśnie portalu, a część dilerów już takie przejście zapowiada. Oprócz tego branża przesłała zawiadomienie do UOKiK o stosowaniu praktyk monopolistycznych przez grupę Allegro.

Czas pokaże czy potentat ugnie się przed protestami dilerów i zmniejszy skalę podwyżek.