Franczyza – plusy i minusy tej formy biznesu

Franczyza opanowuje Polskę! Wchodzący na rynek biznesmeni nie muszą budować nowej marki, ani zdobywać klientów – wystarczy, że sięgną po gotowe narzędzia i pewną markę, która jest już na rynku znana!

Zakładanie własnej firmy w oparciu o model klasyczny – wymyślenie produktu, kreacja marki, reklama – powoli odchodzi do lamusa na rzecz coraz bardziej popularnej franczyzy, w której od razu przechodzi się do ostatniego etapu: zysków!

Czym jest franczyza? To specyficzna umowa między dwoma podmiotami gospodarczymi, z  których jeden ma już na rynku stabilną pozycję i wyrobioną markę, a drugi chce zarabiać wykorzystując logo, zaufanie klientów i sprawdzony model biznesowy. Franczyzodawca przekazuje franczyzobiorcy wszystkie posiadane przez siebie materiały reklamowe, gwarantuje możliwość korzystania z logo i wypracowanych latami doświadczeń metod sprzedaży. Sam franczyzobiorca będzie musiał za to zapłacić – z bieżących zysków, ale dostaje w zamian wszystko to, co sam musiałby budować długimi latami bez gwarancji sukcesu i zdobycia tysięcy klientów.

Modelowym przykładem franczyzy jest np. McDonald i inne restauracje prowadzone przez ludzi, którzy nie włożyli w rozwój tej marki ani 5 minut własnego czasu, ale mogą zarabiać wykorzystując wszystko to, co stworzyli inni. Ostatnie lata w Polsce to prawdziwy wysyp franczyzy – zaistnienie samodzielne na rynku handlu czy usług jest niewiarygodnie trudne, konkurencja nie śpi a sama promocja i reklama nowej marki może pochłonąć miliony. Z franczyzą – ledwie wkład własny. Nic dziwnego więc, że kreatywni i przedsiębiorczy Polacy szybko zakochali się w takiej formie prowadzenia własnej firmy i idzie im to naprawdę świetnie!