Przedsiębiorcy chcą reform. Spada poparcie dla PO.

sklep spożywczy

no (Flickr)

Wielu przedsiębiorców jest już zmęczonych stagnacją panującą w naszym kraju. Domagają się znaczących zmian i reform, na które w najbliższym czasie się nie zapowiada. Nic dziwnego, że w takiej sytuacji ich poparcie dla Platformy Obywatelskiej znacznie spadło.

Wskazują na to chociażby wyniki badań przeprowadzonych przez Dom Badawczy Maison na zlecenie Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Zgodnie z nimi gdyby wybory były przeprowadzone dziś, na partię rządzącą zagłosowałoby zaledwie 15% właścicieli firm. Tymczasem kiedy PO obejmowało swoje rządy taką chęć deklarowała blisko połowa przedsiębiorców. Spadek ich poparcia jest bardzo duży, dlatego partia premiera Tuska z pewnością powinna poważnie zastanowić się nad jego przyczynami.

Przedsiębiorcy potrafią wymienić swoje zarzuty niemal jednym tchem. Jako najważniejszy powód ograniczonego zaufania do Platformy i jej działań wskazują klin podatkowy. Koszty prowadzenia własnej działalności gospodarczej i zatruniania dodatkowych pracowników są na tyle wysokie, że skutecznie ograniczają rozwój firm. Wiele przedsiębiorstw balansuje na granicy rentowności. Ich właściciele zastanawiają się cały czas jak minimalizować straty, zamiast planować działania prowadzące do maksymalizacji zysków.

PO już podjęła pewne działania, które mają poprawić opinię partii w oczach przedsiębiorców. Niedawno weszła w życie reforma wprowadzającą tzw. metodę kasową. Zgodnie z nią obowiązek podatkowy będzie pojawiał się dopiero w momencie opłacenia faktury przez kontrahenta, a nie tak jak do tej pory w momencie wykonania usługi czy wydania towaru. To spore udogodnienie, ale wielu przedsiębiorców twierdzi, że to jedynie kropla w morzu ich potrzeb. Liczą na więcej, a jeśli Platforma nie spełni ich oczekiwań, można spodziewać się, że poparcie dla partii w dalszym ciągu będzie gwałtownie spadało.

Problem w tym, że przedsiębiorcy którzy rezygnują z głosowania na PO w zasadzie nie widzą żadnej alternatywy. Działania pozostałych partii również ich nie przekonują i nie stwarzają nadziei na lepszą przyszłość dla ich firm. W związku z tym aż 1/3 anietowanych deklaruje, że nie ma pojęcia, na kogo mogłaby oddać swój głos. Ze swoim niskim poparciem PO wciąż ma najwięcej zwolenników wśród przedsiębiorców, co wydaje się dość paradoksalne.