Pliki cookies – ważne zmiany

internet

aubergene (Flickr)

Wszyscy, którzy korzystają z internetu powinni wiedzieć, że od 22 marca tego roku obowiązują nowe zasady związane z polityką prywatności w sieci. W przeważającej mierze dotyczą one cookies, czyli popularnych „ciasteczek”. Nowa forma przepisów ma gwarantować internautom większą ochronę ich prywatności. Poza tym, że wprowadzone zasady dotyczą cookies, to odnoszą się także do kilku innych kwestii. W związku z ich wprowadzeniem, serwisy oraz sklepy internetowe są zmuszone do wprowadzenia zmian w swoich regulaminach.

Jeżeli któreś z nich nie zdążyły dostosować się do nowego prawa, poniosą karę finansową sięgającą nawet 3% zeszłorocznego przychodu. Wszystkie wspomniane modyfikacje są związane z wymogami, jakie narzuca nam Unia Europejska. Jedną z najważniejszych zmian, jakie wspólnota europejska wymogła na właścicielach serwisów i sklepów online jest zmiana „żywotności” cookies. Od teraz pliki, których funkcją jest rejestrowanie poszczególnych ruchów wykonywanych w sieci przez internautę, będą znajdowały się w komputerze tylko przez 12 miesięcy, a nie tak jak dotychczas – przez 2 lata.

Bardzo istotną kwestią jest także fakt, że od 22 marca wszystkie strony z cookies będą musiały informować użytkowników o tym, iż korzystają z tego rodzaju plików. Informacje o tym, że dana witryna www korzysta z plików cookies musi pojawiać się w momencie, w którym na nią wchodzimy. Dzięki temu, każdy internauta uzyska szansę wyjścia z niej, zanim informacje na temat jego działań w sieci zostaną zapisane. Chociaż takie rozwiązanie wydaje się być korzystne dla użytkowników, to jednak narzekają na nie właściciele i zarządcy stron.

Dostosowanie się do zasad jest dość trudne, ponieważ wyświetlenie informacji o cookies w pewnym stopniu utrudnia skorzystanie ze strony każdemu, kto tylko chce to uczynić. Najłatwiejszym sposobem na uniknięcie tego kłopotu przez internautę jest ustawienie stosownych opcji w przeglądarce. Dla serwisów i sklepów www sprawa jest o tyle skomplikowana, że muszą one informować nie tylko o samych „ciasteczkach”, ale także o tym, w jaki sposób i po co będą korzystały z pozyskanych tą drogą danych. Dodatkowo, serwisy są też zobowiązane do tego, by udostępnić informacje o tym, w jaki sposób można wyrazić brak zgody na gromadzenie „ciasteczek” przez daną stronę internetową.