Chcesz być zdrowy? Nie siedź za dużo

siedzący tryb życia a zdrowie

ODHD (Flickr)

Negatywny wpływ braku ruchu na zdrowie to oczywistość, z której każdy zdaje sobie sprawę. Nie każdy jednak jest świadom, że nawet duża dawka ćwiczeń nie niweluje konsekwencji siedzącego trybu życia.

Przyzwyczailiśmy się do myślenia, że cały dzień przesiedziany przed komputerem możemy zrekompensować sobie intensywnymi ćwiczeniami. Owszem, ruch bardzo dobrze wpływa na organizm, lecz nie można mówić tu o utrzymaniu bilansu. Długotrwałe siedzenie po prostu jest szkodliwe, niezależnie od tego, czy poza godzinami bezczynności jesteśmy aktywni, czy nie.

Naukowcy z Northwestern University przebadali 91 kobiet w wieku od 45 do 70 lat. Zamontowali im czujniki, które pozwalały monitorować ich dzienną aktywność. Okazało się, że osoby, które ćwiczą, nawet regularnie, jednocześnie prowadzą równie „siedzący” tryb życia jak pozostałe. Różnica polega na tym, iż dodatkowo aplikują sobie więcej ruchu, co jednak nie zmienia faktu, że codziennie około 9 godzin spędzają przed monitorem komputera, a to plasuje je w statystycznej średniej.

Autorzy badania wykazują, że nawet spora codzienne dawka ćwiczeń nie zmienia faktu, iż siedzący tryb życia jest szkodliwy. Długie okresy bezruchu zwiększają ryzyko cukrzycy, zachorowań na raka, chorób serca, ogólne ryzyko śmierci ze względów zdrowotnych (o 40% u kobiet i o 18% u mężczyzn). Wyliczono, iż średnio 1 godzina spędzona przed telewizorem lub monitorem skraca nasze życie o 22 minuty.

Nietrudno zauważyć, że wyniki badań nie są odkrywcze. Równie oczywiste są wnioski – należy unikać siedzącego trybu życia. Szkoda tylko, że naukowcy nie podali sposobu, jak w świecie, gdzie mnóstwo zawodów wymaga całodniowego siedzenia przed monitorem, wyrwać się ze śmiercionośnych objęć fotela…

[źródło informacji: huffingtonpost.com]

The following two tabs change content below.