Tagi

Powiązane wpisy

Podziel się

Więcej praw dla kupujących online

Zakupy przez internet są coraz częściej wybieraną formą nabywania towarów. Wciąż jednak istnieje spora grupa osób niemających do nich zaufania.

Obawy zazwyczaj wynikają z nieznajomości prawa. Na oszusta można trafić zarówno w sieci, jak i w zwykłym sklepie. Poczucie bezpieczeństwa może zapewnić znajomość przepisów, które nas chronią. Dzięki nim w przypadku, gdy padniemy ofiarą szwindla lub po prostu wyniknie nieporozumienie, będziemy mogli całą sprawę szybko załatwić.

Obecnie w Polsce w tej kwestii obowiązują przepisy z Ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (dostępna, także w wersji ujednoliconej, na stronie http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20000220271). Zgodnie z nią każdy, kto nabył od przedsiębiorcy towar poza siedzibą firmy, zawierając umowę kupna na odległość, może odstąpić od tej umowy w terminie 10 dni od wydania towaru. Co więcej – może to zrobić bez podawania przyczyn. W przypadku, jeśli sprzedający nie poinformował klienta o tym przysługującym mu prawie, wzmiankowany okres 10 dni zostaje wydłużony do 3 miesięcy. Jeżeli umowa kupna została anulowana, sklep jest zobowiązany do zwrotu zapłaconych pieniędzy w terminie do 14 dni.

Jak widać są to dosyć komfortowe dla klientów zasady. Dotyczą one sytuacji, w której nie dochodzi do zaakcentowania żadnego czynnika spornego. Po prostu kupujący wycofuje się z transakcji. Unia Europejska chce, aby handel online stał się jeszcze bezpieczniejszy. Parlament Europejski wprowadził w życie nowe regulacje, w końcu więc wszystkie kraje UE będą miały te same przepisy regulujące prawa kupujących online. Termin zwrotu towaru bez podania przyczyn został wydłużony do 14 dni. W przypadku braku informacji o tym prawie, okres wydłuży się do 1 roku. Sklep na swojej stronie będzie musiał udostępnić formularz ułatwiający rezygnację z transakcji. Zwrot pieniędzy będzie obejmował też koszt przesyłki od przedsiębiorcy do klienta, a w przypadku towarów o wartości przekraczającej 40 euro – także od klienta do przedsiębiorcy (czyli wysyłki zwrotnej po zerwaniu umowy).

Ustawodawca ma nadzieję, że nowe przepisy zintensyfikują rozwój handlu online oraz, poprzez ujednolicenie prawa, zachęcą sprzedawców do sprzedaży w całej UE, a nie tylko w wybranych krajach.