Allegro kontra Google

Allegro vs Google

Kilka miesięcy temu Google wstrząsnęło polskim rynkiem e-commerce, usuwając z wyników wyszukiwania kilkadziesiąt witryn, w tym bardzo popularne strony, takie jak Nokaut.pl czy Tablica.pl. Historia ma ciąg dalszy – Allegro występuje przeciw Google’owi i ogłasza świętą wojnę o wolność internetu.

Oczywiste jest, że Allegro broni swoich zysków. Zniknięcie z wyników wyszukiwania należącego do tej grupy serwisu Tablica.pl to ogromna strata finansowa. Tym bardziej, że kara nałożona na stronę obowiązuje do dzisiaj. Jednak nie wykluczone, że interes firmy w tej sytuacji akurat pokrywa się z interesem internautów. Allegro zarzuca gigantowi z Mountain View, że ten wykorzystuje swoją wyszukiwarkę do likwidowania konkurencji i przygotowywania miejsca na rynku dla własnych usług z danego zakresu.

Google nie zgadza się z zarzutami. Twierdzi, iż kary nakładane na poszczególne strony, w tym Tablica.pl, są skutkiem stosowania przez te witryny niedopuszczalnych metod pozycjonowania. Sprawa jest ciężka do rozstrzygnięcia i na pewno będzie wymagała bardzo wnikliwego przyjrzenia się temu, co się dzieje w wynikach wyszukiwania. Google zapewnia o swojej bezstronności, lecz z drugiej strony, na co wskazuje szef grupy Allegro, firma ta kontroluje 90% ruchu w sieci i nikt nie wie, na jakich zasadach wartościuje witryny, a tym samym co decyduje o ich popularności.

Firm niezadowolonych z działania Google jest więcej. Zrzeszają się w grupie FairSearch.org. Oprócz Allegro można znaleźć tam też Oracle, Nokię, Microsoft, Twengę czy Kayak.