Jak rozumieć oznaczenia na olejach samochodowych?
Każdy kierowca powinien posiadać podstawową wiedzę o olejach silnikowych, gdyż jest to niezbędny płyn eksploatacyjny w każdym samochodzie. Bez niego silnik nie będzie odpowiednio zabezpieczony i szybko ulegnie awarii. Jednak duża liczba rodzajów może utrudnić zakup tego właściwego, dlatego warto zwrócić uwagę na opakowanie oleju silnikowego i dokładnie sprawdzić etykietę. Zwłaszcza, że wiodące koncerny motoryzacyjne swoimi markami sygnują określone oleje samochodowe, m.in. Mercedes-Benz, Volkswagen, BMW, General Motors, Ford, Renault, MAN, Volvo czy Scania.
Olej silnikowy mam za zadaniem chronić silnik przed zanieczyszczeniami i usuwać zbędne substancje, jakie powstają przy korzystaniu z samochodu. Z tego właśnie powodu na rynku dostępne są oleje o różnych parametrach technicznych, które dostosowane są do modelu auta, rodzaju paliwa, warunków atmosferycznych oraz także do umiejętności kierowcy. Ropa naftowa, która jest bazą do oleju silnikowego, może być modyfikowana na dwa sposoby – olej mineralny tworzony jest wyniku destylacji, natomiast olej syntetyczny poprzez syntezę chemiczną. Na rynku dostępne są również mieszanki, czyli oleje półsyntetyczne. Jeśli nie mamy pewności co do rodzaju oleju w samochodzie lepiej będzie odwiedzić mechanika, gdyż nigdy nie wolno zamienić oleju mineralnego na syntetyczny. Oleje półsyntetyczne mogą być zastąpione mineralnymi, natomiast syntetyczny zarówno półsyntetycznymi, jak i mineralnymi.
Pod pojęciem klasyfikacji jakościowej kryje się użyteczność do danego rodzaju silnika. Obowiązują dwa podstawowe podziały – na europejską ACEA oraz amerykańską API, gdyż konstrukcje amerykańskich i europejskich silników mocno się różnią. Oba jednak dostosowane są do typu paliwa (benzynowy lub Diesl). W przypadku standaryzacji API wymienia się bardzo wiele grup, które związane są z poszczególnymi producentami samochodów. Natomiast przy ACEA wyróżnia się cztery grupy olejów, które oznaczone są literami:
A – silniki benzynowe
B – samochody osobowe z zapłonem samoczynnym
C – oleje typu low SAPS do aut osobowych
E – samochody ciężarowe
Klasy lepkości olejów silnikowych
Kolejnym aspektem przy olejach silnikowych jest klasa lepkości, niezbędna do określenie właściwiej temperatury stosowania. Jest to niezwykle ważne przy zmianach pogody. Litera W oznacza z języka angielskiego „winter”, czyli zimę, a cyfra przed – płynność w niskiej temperaturze, np. 5W lub 10W, co pozwala na łatwiejszy rozruch w bardzo niskich temperaturach. Wyższe wartości np. 40, 50 i 60 oznaczają skuteczność oleju tylko przy wyższych temperaturach. Coraz częściej jednak wybiera się uniwersalne oleje wielosezonowe, takie jak 5W-40, 10W-40, 15W-40, które sprawdzają się bez względu na temperaturę na zewnątrz, chroniąc silnik oraz zwiększając wygodę prowadzenia przy jednoczesnym obniżeniu spalania paliwa.
Radek Gilowski
Ostatnie wpisy Radek Gilowski (zobacz wszystkie)
- Jak zadbać o własne zdrowie psychiczne i dobre samopoczucie? - 22 lutego 2023
- Rywalizacja u dzieci – jak powinien reagować rodzic? - 8 listopada 2022
- Parlament Europejski zdecydował – koniec silników spalinowych w samochodach - 13 czerwca 2022
- Zapalenie zatok – co to jest i jak je leczyć? - 1 października 2021
- Jak rozumieć oznaczenia na olejach samochodowych? - 5 września 2017
- Pożegnanie z Ziemią - 16 kwietnia 2013
- Atak hakerów na Allegro (nie działa) - 3 kwietnia 2013
- Pentagram wprowadzi kolejnego smartfona - 19 marca 2013
- Kindle Fire HD 8.9 trafia do Europy - 14 marca 2013
- Więcej witamin w ekologicznych warzywach - 8 marca 2013
- Sony zapowiedziało PlayStation 4 - 21 lutego 2013
- Linux (Ubuntu) na tablety już wkrótce - 20 lutego 2013
- Apple szykuje zegarek - 15 lutego 2013
- Co wiemy o nowym Xboxie? - 13 lutego 2013
- Hybrydowy tablet Goclever - 12 lutego 2013
- Przetestuj Rometa 4E - 11 lutego 2013
- Czy roboty odbiorą nam pracę? - 25 stycznia 2013
- Kim Dotcom prezentuje – Mega - 21 stycznia 2013
- Psychologiczna trauma zmienia mózg - 16 stycznia 2013
- NVIDIA prezentuje nową… konsolę - 8 stycznia 2013