Jak smartphone wpływa na psychikę dziecka?

dziecko ze smartfonem

Psychika dziecka to niesamowicie delikatny „mechanizm”, którego rozwój może być łatwo zaburzony.

Najlepszym czasem (teoretycznie) na rozpoczęcie „przygody” ze smartfonem jest wiek 3 lat.

Jednak trzeba pamiętać, że każdy człowiek jest inny i każdego trzeba oceniać indywidualnie.

Omawianie tego tematu należy zacząć od przyjemności jaką sprawia dziecku korzystanie ze smartfona. Przyjemności, ponieważ smartfon jest lekki, łatwo go użyć i dostarcza mnóstwo doznań. To powoduje, że tym czasie w organizmie dziecka wytwarzana jest dopamina (hormon przyjemności). Przez to jego ciało uczy się, że może dostać uczucie przyjemności pod warunkiem określonego stymulowania się. Tutaj zaczyna się pułapka dla młodego człowieka, gdyż jest nauczone takiego zachowania i w przyszłości, kiedy będzie już dojrzałe, jego ciało nie będzie potrafiło samo produkować dopaminy. A to zwiększa ryzyko zachorowania na chorobę Parkinsona. Ale to nie wszystko, bo dopamina uzależnia, a dziecko, które prawie od początku życia czuje jej działanie, po odłożeniu smartfona stymulującego jej wydzielanie, doświadcza syndromu odstawienia.

Następnym ryzykiem związanym z hormonami jest fakt, że dziecko ucząc się obsługi smartfona, przynajmniej na samym początku, będzie doświadczało frustracji i stresu związanego z drobnymi niepowodzeniami. Jeśli do tego dojdzie, w organizmie dziecka zaczyna wytarzać się kortyzol (hormon stresu). Jego działanie skutkuje odkładaniem się tkanki tłuszczowej, a to prowadzi do zwiększenia poziomu glikemicznego. Warto również zwrócić uwagę na fakt, iż dopiero rozwijający się mózg dziecka działa mniej wydajnie, co w przyszłości może być dla niego tragiczne w skutkach.

Przechodząc do samych mechanizmów korzystania ze smartfona, można wymienić szereg obiekcji korzystania z niego przez dzieci.

  1. Czy dziecko wie, jak dbać o swoją reputację w sieci i czy potrafi dbać o prywatne informacje?
  2. Czy dziecko potrafi budować wartościowe relacje online? – To bardzo ważne, ponieważ niedowartościowane dziecko może tego szukać w kontaktach przez sieć, a te mogą nie być dobre. Tutaj też warto zadbać o to żeby dzieci wiedziały kiedy się rozłączyć.
  3. Czy dziecko potrafi dokonywać etycznych wyborów wejścia na jakikolwiek serwis? – Duża ich część nie nadaje się dla dziecka, a dodatkowo może spowodować zainstalowanie wirusa na smartfonie.
  4. Zagrożeniem jakie czyha na dziecko jest możliwość podglądania go przez obcych ludzi za pomocą kamerki w smartfonie. To wiąże się też z trzecim niebezpieczeństwem zainstalowania na urządzeniu niechcianego oprogramowania.
  5. Czy dziecko wie jak wykorzystywać urządzenie, jakim jest smartfon, do rozwiązywania problemów? – To pytanie powinien zadać sobie każdy opiekun wręczający dziecku smartfon.

Podsumowanie

Smartfon jest urządzeniem, bez którego w dzisiejszych czasach praktycznie nie da się funkcjonować. Dziecko bez umiejętności używania go może czuć się odrzucone i odizolowane od innych dzieci, które umieją z niego korzystać. Jednak nadmierne używanie smartfona, który jest stałe podłączony do sieci internetowej sprawiają, że urządzenie staje się również dużym zagrożeniem dla najmłodszych. Należy więc na początku życia dziecka być uważnym, obserwować i sprawdzać, w jaki sposób korzysta z każdego cyfrowego urządzenia. Bo tylko człowiek z rozwiniętym już mózgiem może w pełni świadomie decydować o jego wykorzystaniu.

The following two tabs change content below.

Daniel Kurylak

Daniel Kurylak (1976), z zawodu front end developer, z zamiłowania rowerzysta, kolekcjoner znaczków, warszawiak i internauta. Fascynują go nowe technologie oraz wszystko co związane z Internetem. Dni upływają mu na wykonywaniu zleceń, obserwowaniu tego, co się dzieje w sieci oraz pisaniu artykułów.