Tagi

Powiązane wpisy

Podziel się

Programy wsparcia dla twórców gier komputerowych

iPad 3 gry

Rynek gier komputerowych w Polsce przez lata był lekceważony przez inwestorów i przedsiębiorców. Dopiero sukcesy i rozgłos na arenie międzynarodowej takich produkcji, jak „Wiedźmin” czy „Call of Juarez” sprawiły, że gry komputerowe zaczęto nad Wisłą postrzegać jako przyszłościową branżę, a krzywdzący stereotyp o przesiadującym godzinami w swoim światku nerdzie, został wreszcie przełamany. Granie na komputerze i konsolach to obecnie niezwykle popularna rozrywka, o czym świadczyć może frekwencja na odbywających się cyklicznie targach i imprezach e-sportowych, wielokrotnie przewyższająca tę na wydarzeniach sportowych.

Potencjał doceniony przez rząd

Świat wirtualny coraz intensywniej przeplata się z rzeczywistością. Nawet tzw. „niedzielni gracze”, którzy poświęcają się swojemu hobby tylko kilka godzin w tygodniu, mimowolnie przesiąkają klimatem swoich ulubionych gier. Oprócz rozwoju intelektualnego i zręcznościowego, gry komputerowe są także nośnikiem pewnych elementów kultury i tradycji. I właśnie potencjał edukacyjny oraz możliwość przyswojenia elementów polskiej kultury w trakcie grania dostrzegł polski rząd. Premier Mateusz Morawiecki zapowiedział na targach Poznań Play Arena wsparcie dla tych gier komputerowych, które będą zawierały elementy polskiej kultury. Ministerstwo Kultury utworzyło fundusz w wysokości aż 25 milionów złotych dla polskich twórców gier komputerowych, gotowych podjąć się tego wyzwania. Również wicepremier Jarosław Gowin podkreślił w jednym z wywiadów uprzywilejowanie rynku gier komputerowych w stosunku do innych sektorów gospodarki. Wynika z tego, że już niebawem branża elektronicznej rozrywki w Polsce osiągnie poziom zbliżony do globalnych potentatów. Pomoc ze strony Ministerstwa Kultury oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju nie jest wyłącznie finansowa. Najzdolniejsi twórcy gier, wybitni i uzdolnieni absolwenci kierunków związanych z IT, będą mogli również liczyć na wsparcie analityczne, biznesowe, marketingowe czy psychologiczne.

Pieniądze z Europy

Nie tylko polski rząd wspomaga twórców gier komputerowych w projektowaniu wirtualnej rozrywki. Unia Europejska od kilku lat przeznacza ogromny kapitał na tę dobrze prosperującą branżę. Sektor o nazwie Innowacyjne Technologie Kreacyjne, który obejmuje kreatywne tworzenie (np. wzornictwo czy projekty meblowe), ale również projektowanie gier komputerowych, otrzymał w ostatnim czasie znaczne dotacje. Fundusze Europejskie mają nad projektem polskiego rządu pewną przewagę – w tym przypadku twórcy nie muszą się starać na siłę promować polskości (co w niektórych grach byłoby zwyczajnie trudne do zrealizowania), a na unijny kapitał mogą liczyć studia z najbardziej kreatywnymi i innowacyjnymi koncepcjami. Wsparcie kapitałowe oznacza, że już wkrótce z rąk polskich twórców wyjdzie mnóstwo ambitnych projektów, a to zdecydowanie wzbogaci polską gospodarkę (obecnie eksport gier komputerowych do Stanów Zjednoczonych stanowi 5% całkowitego eksportu do tego kraju, a prognozy zapowiadają znaczny wzrost).

The following two tabs change content below.

Daniel Kurylak

Daniel Kurylak (1976), z zawodu front end developer, z zamiłowania rowerzysta, kolekcjoner znaczków, warszawiak i internauta. Fascynują go nowe technologie oraz wszystko co związane z Internetem. Dni upływają mu na wykonywaniu zleceń, obserwowaniu tego, co się dzieje w sieci oraz pisaniu artykułów.