Programy wsparcia dla twórców gier komputerowych
Rynek gier komputerowych w Polsce przez lata był lekceważony przez inwestorów i przedsiębiorców. Dopiero sukcesy i rozgłos na arenie międzynarodowej takich produkcji, jak „Wiedźmin” czy „Call of Juarez” sprawiły, że gry komputerowe zaczęto nad Wisłą postrzegać jako przyszłościową branżę, a krzywdzący stereotyp o przesiadującym godzinami w swoim światku nerdzie, został wreszcie przełamany. Granie na komputerze i konsolach to obecnie niezwykle popularna rozrywka, o czym świadczyć może frekwencja na odbywających się cyklicznie targach i imprezach e-sportowych, wielokrotnie przewyższająca tę na wydarzeniach sportowych.
Potencjał doceniony przez rząd
Świat wirtualny coraz intensywniej przeplata się z rzeczywistością. Nawet tzw. „niedzielni gracze”, którzy poświęcają się swojemu hobby tylko kilka godzin w tygodniu, mimowolnie przesiąkają klimatem swoich ulubionych gier. Oprócz rozwoju intelektualnego i zręcznościowego, gry komputerowe są także nośnikiem pewnych elementów kultury i tradycji. I właśnie potencjał edukacyjny oraz możliwość przyswojenia elementów polskiej kultury w trakcie grania dostrzegł polski rząd. Premier Mateusz Morawiecki zapowiedział na targach Poznań Play Arena wsparcie dla tych gier komputerowych, które będą zawierały elementy polskiej kultury. Ministerstwo Kultury utworzyło fundusz w wysokości aż 25 milionów złotych dla polskich twórców gier komputerowych, gotowych podjąć się tego wyzwania. Również wicepremier Jarosław Gowin podkreślił w jednym z wywiadów uprzywilejowanie rynku gier komputerowych w stosunku do innych sektorów gospodarki. Wynika z tego, że już niebawem branża elektronicznej rozrywki w Polsce osiągnie poziom zbliżony do globalnych potentatów. Pomoc ze strony Ministerstwa Kultury oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju nie jest wyłącznie finansowa. Najzdolniejsi twórcy gier, wybitni i uzdolnieni absolwenci kierunków związanych z IT, będą mogli również liczyć na wsparcie analityczne, biznesowe, marketingowe czy psychologiczne.
Pieniądze z Europy
Nie tylko polski rząd wspomaga twórców gier komputerowych w projektowaniu wirtualnej rozrywki. Unia Europejska od kilku lat przeznacza ogromny kapitał na tę dobrze prosperującą branżę. Sektor o nazwie Innowacyjne Technologie Kreacyjne, który obejmuje kreatywne tworzenie (np. wzornictwo czy projekty meblowe), ale również projektowanie gier komputerowych, otrzymał w ostatnim czasie znaczne dotacje. Fundusze Europejskie mają nad projektem polskiego rządu pewną przewagę – w tym przypadku twórcy nie muszą się starać na siłę promować polskości (co w niektórych grach byłoby zwyczajnie trudne do zrealizowania), a na unijny kapitał mogą liczyć studia z najbardziej kreatywnymi i innowacyjnymi koncepcjami. Wsparcie kapitałowe oznacza, że już wkrótce z rąk polskich twórców wyjdzie mnóstwo ambitnych projektów, a to zdecydowanie wzbogaci polską gospodarkę (obecnie eksport gier komputerowych do Stanów Zjednoczonych stanowi 5% całkowitego eksportu do tego kraju, a prognozy zapowiadają znaczny wzrost).
Daniel Kurylak
Ostatnie wpisy Daniel Kurylak (zobacz wszystkie)
- Na jakie cechy kandydatów rekruterzy najbardziej zwracają uwagę? - 20 marca 2023
- Izera – opóźnienia w realizacji projektu polskiego elektryka - 10 lipca 2022
- Jaki rodzaj patelni wybrać? - 22 marca 2022
- Jak będzie wyglądać przyszłość motoryzacji? - 13 września 2021
- Google zamyka studia Stadia - 12 lutego 2021
- Cyberpunk 2077 – wielki hit czy wielka afera? - 17 grudnia 2020
- 5G – o co w tym tak naprawdę chodzi? - 12 maja 2020
- Programy wsparcia dla twórców gier komputerowych - 29 marca 2019
- Jak smartphone wpływa na psychikę dziecka? - 16 stycznia 2019
- Jak gry komputerowe wpływają na psychikę? - 25 kwietnia 2018
- Nowa aplikacja ułatwiająca zakupy - 22 czerwca 2017
- Coaching – inwestycja w siebie - 21 lutego 2017
- Będzie rozwojowy boom w branży rzeczywistości wirtualnej? - 26 sierpnia 2016
- Coraz więcej ofert pracy dla informatyków - 20 sierpnia 2016
- Jak Nintendo wykorzysta popularność gry Pokemon Go? - 10 sierpnia 2016
- BZ WBK wciąż na celowniku oszustów wyłudzających dane - 27 czerwca 2016
- Photon: polski robot nauczy dzieci kodowania? - 23 czerwca 2016
- Instagram wreszcie z ułatwieniami dla biznesu? Nowości - 10 czerwca 2016
- Microsoft nie będzie już walczył na rynku smartfonów? - 2 czerwca 2016
- Facebook cenzuruje skrajne i prawicowe media - 23 maja 2016