Antyoksydanty vs. wolne rodniki

Antyoksydanty to związki chemiczne, które wspomagają naturalne mechanizmu obronne organizmu. Są skuteczną bronią przeciwko wolnym rodnikom, bezlitośnie niszczącym nasze komórki.

Antyoksydanty, inaczej zwane przeciwutleniaczami, są więc w organizmie człowieka bardzo potrzebne. Niszczą wolne rodniki i zapobiegają powstawaniu nowych. Pomagają w odbudowie uszkodzonych komórek. Poprzez właściwości odmładzające przyczyniają się do maksymalnego opóźnienia procesu starzenia. Zmniejszają ryzyko zachorowania na nowotwory, cukrzycę i choroby serca oraz płuc.

To wystarczające argumenty, by swoją dietę uzupełnić w antyoksydanty. Niewielkim wysiłkiem można osiągnąć ogromne korzyści zarówno dla zdrowia, jak i urody. Wystarczy sięgać po produkty, które do granic możliwości przepełnione są przeciwutleniaczami. Przy wyborze konkretnych produktów warto sugerować się wskaźnikiem antyoksydacyjnym ORAC. Im wyższy wskaźnik, tym większa będzie siła produktu do niszczenia wolnych rodników.

Prawdziwą bombą antyoksydantową są oczywiście owoce. Najbardziej wartościowe to suszone śliwki, wilcze jagody, borówki, rodzynki, czarne jagody, czarne porzeczki czy truskawki. Dużo naturalnych przeciwutleniaczy zawierają także warzywa – buraki, brokuły, kapusta włoska, bakłażan i kukurydza. Znaleźć je można także w warzywach strączkowych – przede wszystkim w fasoli, każdego rodzaju.

Każdą potrawę warto doprawić przyprawami, które są ogromnym źródłem antyoksydantów – najwięcej jest go w cynamonie, imbirze, anyżu, oregano, gałce muszkatołowej. Nie warto odmawiać sobie również kawy, herbaty, a nawet lampki czerwonego wina.