Finanse Facebooka lepsze niż prognozy: duże zyski

logo Facebooka

Choć wchodząc na giełdę w 2012 r., Facebook nie zrobił na starcie takiego wrażenia, jak się spodziewano, to jednak jego wyniki finansowe bezustannie są satysfakcjonujące. W IV kwartale minionego roku serwis zarobił 523 miliony dolarów netto. Jego ogólne przychody w tym okresie wyniosły natomiast 2,59 miliardów dolarów wobec 1,59 miliardów w IV kwartale roku ubiegłego. Oznacza to, że między październikiem a grudniem 2013 r. słynny portal społecznościowy odnotował wzrost przychodów na poziomie przekraczającym 60% w ujęciu rocznym.

Tak udane wyniki kwartalne przebiły wszelkie prognozy eksperckie. Spodziewano się, że w najlepszym przypadku serwis Marka Zuckerberga odnotuje zyski na poziomie 2,35 miliarda dolarów. Okazało się jednak, że na samych tylko reklamach Facebook zarobił 2,34 miliarda, czyli o ponad ¾ więcej niż w IV kwartale 2012 r. Reklamy mobilne po raz pierwszy w historii serwisu zapewniły przychody przekraczające 1 miliard dolarów, wynosząc dokładnie 1,25 miliarda. Ich udział w ogólnym przychodzie z reklam wynosił aż 53%. To wzrost o 30% w stosunku do analogicznego okresu roku wcześniejszego.

Zysk netto wynoszący 523 miliony dolarów oznaczał, że jedna akcja Facebooka była warta 20 centów. Niemniej jednak, po korekcie przychodów i uwzględnieniu m.in. kosztów wynikających z akcji pracowniczych okazało się, że zysk sięgnął poziomu 780 milionów dolarów, co daje 31 centów za akcję. To więcej w porównaniu do IV kwartału 2012 r., kiedy jedna akcja kosztowała 17 centów oraz więcej od przewidywań analityków, którzy szacowali, że w okresie październik-grudzień 2013 r. będzie to 27 centów.

Informacje o wynikach finansowych Facebooka odnotowanych w IV kwartale ubiegłego roku zostały zaprezentowane w środę 29 stycznia po zakończeniu notowań na amerykańskim parkiecie. Sesja poprzedzająca publikację nie należała do udanych dla portalu społecznościowego. Jego papiery traciły wtedy na wartości niemal 3%. Niemniej jednak, wyjątkowo udany kwartał kończący 2013 r. sprawił, że już następnego dnia wszystko wskazywało na to, iż Facebook wystartuje na plusie. W notowaniach przedsesyjnych jego walory drożały o przeszło 17%! I rzeczywiście, już po kilku minutach handlu na tamtejszej Wall Street papiery wartościowe Facebooka zyskiwały na wartości ok. 15%.

The following two tabs change content below.

Daniel Kurylak

Daniel Kurylak (1976), z zawodu front end developer, z zamiłowania rowerzysta, kolekcjoner znaczków, warszawiak i internauta. Fascynują go nowe technologie oraz wszystko co związane z Internetem. Dni upływają mu na wykonywaniu zleceń, obserwowaniu tego, co się dzieje w sieci oraz pisaniu artykułów.

Ostatnie wpisy Daniel Kurylak (zobacz wszystkie)