Zdrowie kręgosłupa a praca siedząca

Coraz większa liczba osób pracuje za biurkiem – i choć taka praca jest lżejsza niż fizyczna, to może prowadzić do wielu schorzeń kręgosłupa, zwłaszcza gdy odpowiednio o niego nie dbamy.

Żeby zapobiec skrzywieniom kręgosłupa, bólom w odcinku lędźwiowym i krzyżowym, należy regularnie ruszać się, chodzić na spacery i po prostu ćwiczyć. Niestety, ta mądra rada nijak ma się do współczesnej, mocno zapracowanej rzeczywistości, w której po prostu nie mamy czasu na to, by wyjść na basen, pobiegać czy od czasu do czasu udać się na całodzienną wycieczkę.

Co robić, by mimo chronicznego braku czasu dbać o zdrowie i kondycję kręgosłupa? Czasem wystarczy kilka prostych ćwiczeń, by odciążyć zmęczone plecy i dać im nieco inne bodźce, niż te, które mają podczas całodziennego siedzenia za biurkiem.

Na początek wystarczy proste rozciąganie się: siądź wygodnie, nawet jeśli jesteś przed komputerem i powyginaj plecy raz w górę raz w dół – wyciągnij ręce ku górze, napnij mięsnie i staraj się palcami sięgnąć jak najwyżej. Na taką prostą aktywność możemy sobie bez problemu pozwolić w pracy czy w domu podczas wypełniania zaległości zawodowych i innych biurowych obowiązków. Warto też pilnować prostej pozycji siedzenia, w której kręgosłup jest możliwie w pozycji pionowej – niezgarbionej, to pozwala mu odpoczywać i jednocześnie świetnie wpływa na dobre krążenie. Zadbaj o kręgosłup, pilnuj też tego, by od czasu do czasu wstać od biurka, oprzeć się o ścianę i zrobić kilka „pompek” w pozycji pochylonej przy ścianie – to pomoże również odpocząć łydkom i ramionom, co będzie miało niebagatelne znaczenie dla komfortu i pobudzi do dalszej pracy!