Kobieta prowadzi firmę: co wybiera, czego unika?

Kobiety przełamują stereotypy i zakładają własne firmy. Co ciekawe, choć wiele z nich dobrze czuje się w typowo „damskich” biznesach, to podział między zawodami zaciera się coraz bardziej.

Polacy przyzwyczaili się już do widoku kobiet pracujących na hipermarketowych kasach, w sklepach spożywczych i dyskontach – tu niemal nie ma zatrudnionych mężczyzn, a zawód kasjerki na stałe przylgnął do kobiety. Na szczęście coraz więcej pań przeczy temu stereotypowi i decyduje się rzucić nudne, monotonne i mało satysfakcjonujące zajęcie na rzecz prowadzenia własnej firmy. To właśnie one okupują ostatnimi czasy pierwsze miejsca w konkursach na firmę, starają się o dofinansowania i wpadają na genialne pomysły, które pozwalają im rozwinąć skrzydła własnej, nieuzależnionej od nikogo kariery.

Kobiety w biznesie czują się coraz lepiej, mało tego – powoli rośnie tendencja do wybierania przez nie tych gałęzi biznesowych, które od lat przypisuje się męskiej dominacji. Polki, odrzucając stereotypy i wykraczając poza schemat Matki Polki, idealnej żony i kucharki – ruszają na podbój rynków giełdowych, technicznych, logistycznych i coraz częściej również informatycznych. W realizacji biznesowych marzeń nie przeszkadza im również wiek, mniejsze doświadczenie czy posiadanie potomstwa – bo polskie kobiety stają się coraz bardziej ambitne. I wprawdzie wiele z nich nadal stawia na takie firmy jak solaria, gabinety kosmetyczne, fryzjerskie i przedszkola, to okazuje się, że nie są to już dziś ich główne cele – mierzą dalej, chętniej i efektywniej. I kto wie, może już wkrótce zbliżą się do mężczyzn, którzy wciąż brylują w zakładaniu własnych działalności gospodarczych.