Pokolenie Y na rynku pracy – czego oczekują „millenialsi”?

pokolenie Y

Polski rynek pracy zajmowany jest przez osoby urodzone w latach 80. i 90.. Starsi powoli przechodzą na emeryturę, młodsi kończą edukację, a pracodawcy powinni przygotować się na nową krew pokolenia Y, które ma wobec nich szczególne wymagania. Eksperci zwracają uwagę na fakt, że pokolenie Y, popularnie znane również jako „millenialsi” szuka zatrudnienia w firmach, które są innowacyjne, odpowiedzialne społecznie, a do tego umożliwiają jednostkom rozwój zawodowy na satysfakcjonującym poziomie. Czasy, kiedy liczyła się tylko pensja i miła atmosfera w pracy, najwyraźniej już minęły. Mimo to, wielu młodych Polaków jest zmuszonych do pracy w firmach, które im nie odpowiadają, ponieważ po prostu nie pojawiają się inne opcje zatrudnienia.

„Millenialsami” nazywani są Polacy urodzeni na przełomie lat 80. i 90., czyli najmłodsza grupa pojawiająca się na rodzimym rynku pracy. Ich wymagania względem pracodawców są uważane za interesujące zjawisko socjologiczne, ponieważ wcześniejsza generacja, czyli tzw. pokolenie X, do którego zaliczano osoby urodzone w czasie boomu demograficznego, oczekiwało od pracodawcy tylko zadowalającej pensji i przyjaznej atmosfery w miejscu pracy. Trzeba jednak przyznać, że na przestrzeni lat aspiracje Polaków zwiększyły się. Aż 80% młodych Polaków chce pracować w firmie, która jest innowacyjna. Pragną, by ich pracodawca stawiał na nowoczesne rozwiązania zapewniające przedsiębiorstwu dynamiczny rozwój.

Poza tym, dla młodych Polaków ważne jest, żeby firma, w której pracują wspierała konkretne jednostki, dając im szansę na rozwijanie indywidualnych umiejętności. Na szczególne wsparcie liczą osoby chcące objąć w przyszłości stanowisko menedżerów. Jeśli chodzi o kwestię odpowiedzialności społecznej, to młodzi pracownicy pragną, by ich pracodawcy nie skupiali się wyłącznie na uzyskiwaniu wysokich wyników finansowych. Najchętniej pracują w firmach, które starają się nie niszczyć środowiska, wykorzystują ekologiczne metody działania, a do tego angażują się w akcje charytatywne i wolontariat. Aż 63% „millenialsów” mówiło, że chce móc udzielać się charytatywnie, a o wolontariacie wspominało 43% pytanych. Kolejnych 52% deklarowało chęć podpisywania petycji mogących doprowadzić do korzystnych zmian w społeczeństwie.