Dotacje – jakie polskie projekty zmarnowały unijne pieniądze?

UE Inteligentny Rozwój

8.1 Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka wystartował w 2008 r. i był pierwszym programem dopłat, który wspierał biznes internetowy. W jego ramach przekazano firmom 93 mln złotych, a jednak wiele projektów i tak sobie nie poradziło.

W 2008 r. wystartował pierwszy program unijny, który kierowany był do przedsiębiorców chcących działać on-line. Zgłoszono do niego 449 projektów, spośród których ostatecznie wybrano 220 pomysłów. Dofinansowania wyniosły łącznie 93 miliony złotych. Choć wydaje się, że to ogromna suma, to jednak nie wystarczyła na to, żeby wszystkie serwisy, aplikacje i narzędzia internetowe przetrwały próbę czasu. Część projektów, które zostały wsparte przez 8.1 Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, już nie istnieje.

Za największą klapę można uznać portal moj-biznes.com. Jako platforma służąca do elektronicznego zarządzania firmą, w dodatku wyposażona w pakiet e-usług, miała być pomocna dla wielu przedsiębiorców. Okazało się jednak, że najwyraźniej zainteresowanie nią było mniejsze od spodziewanego, bo z 785 tysięcy złotych dotacji nie zostało zupełnie nic. Niewiele mniej otrzymali twórcy portalu stodolatest.pl, który miał być bazą opinii konsumenckich. Pozyskano na niego 739 tysięcy złotych. Dziś również jest już zamknięty.

Wyliczono, że łącznie nawet 7 lat nie przetrwało ponad 30 projektów, które otrzymały dofinansowanie z 8.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Niemal 20 kolejnych walczy o przetrwanie – istnieją, ale nie cieszą się dużą popularnością i nie wykazują żadnych większych szans na sukces. Na poprawę losu może liczyć portal charytatywny domore.pl, który aktualnie znajduje się w fazie przebudowy. Warto dodać, że to jeden z tych projektów, które były najkosztowniejsze, ponieważ sama dotacja wyniosła 745 tysięcy złotych.

Na podstawie obserwacji można jednak zauważyć, że to jednak nie wysokość dofinansowania miała znaczenie, a dobry pomysł i umiejętność prowadzenia interesu. Okazuje się, że np. platforma do nauki języków obcych letsspeak.pl uzyskała jedynie 30 tysięcy złotych, a po dzień dzisiejszy ma się bardzo dobrze. Przykładami dofinansowanych projektów, które odniosły sukces są też m.in. narzędzie do e-mail marketingu freshmail.pl czy system planowania i zarządzania reklamą mobilną mobileformats.com.