Bankructwo biura podróży – co zrobić?

upadłość biura podróży

4510waza (Flickr)

Sezon wakacyjny już w pełni, ale część z nas martwi się czy przyjdzie nam go spędzić bez zmartwień i przeszkód. Czy istnieje sposób na bezpieczne wakacje, nie martwiąc się przy tym, czy wybrane przez nas biuro podróży w czasie naszego pobytu za granicą nie zbankrutuje?

Aby uniknąć nieprzyjemności związanych z bankructwem naszego biura podróży, w tym m.in. przerwanymi wakacjami, utratą pieniędzy, wyrzuceniem z pokoju hotelowego, niepewnym powrotem do kraju czy koczowaniem na recepcji, warto wcześniej zabezpieczyć swój urlopowy wyjazd. Istnieje na to kilka sposobów.

Przede wszystkim dobrze jest zajrzeć na specjalną stronę internetową (infoKonsument.pl), by zapoznać się z informacjami o danym przedsiębiorcy w Rejestrze Dłużników ERIF. Wystarczy, że NIP wybranego biura podróży wprowadzimy na stronę https://infokonsument.pl/erif/ck/index i w ten sposób sprawdzimy, czy jest ono zadłużone. Jeśli jest, to wówczas lepiej jest unikać tej firmy.

Jeżeli zdarzy się tak, że wybrane przez nas biuro podróży ogłosi upadłość już po zawarciu z nami umowy, to jest szansa na odzyskanie straconych pieniędzy. Najpierw trzeba jeszcze raz uważnie przeczytać treść umowy i sprawdzić, czy dane biuro podróży posiada gwarancję ubezpieczenia. W przypadku posiadania tego rodzaju zabezpieczenia, możemy wystąpić o zwrot kosztów naszej podróży. Jeszcze zanim podpiszemy umowę z tzw. touroperatorem, warto sprawdzić czy posiada on gwarancję ubezpieczeniową na wypadek upadłości czy gwarancje bankowe (zapytać się w siedzibie lub wejść na stronę: www. turystyka.gov.pl.).

Kiedy biuro podróży ogłosi upadłość (w czasie naszego pobytu za granicą), sprowadzaniem do kraju turystów, odszkodowaniami oraz zwrotami pieniędzy dla poszkodowanych klientów biura zajmuje się Urząd Marszałkowski znajdujący się w tym województwie, na terenie którego upadłe biuro podróży posiada swoją siedzibę. Każdy poszkodowany klient ma prawo złożyć w takim urzędzie pisemne roszczenie o wypłatę odszkodowania pieniężnego, które zwykle jest pokrywane z gwarancji ubezpieczeniowej. Z niej opłacany jest powrót poszkodowanych turystów do kraju, a także w pierwszej kolejności oddawane są pieniądze tym klientom, którzy jeszcze nie wyjechali na wykupione przez nich wycieczki. Odszkodowania dla tych, którzy z przyczyn bankructwa biura podróży musieli przerwać swój wypoczynek wypłaca się niestety w dalszej kolejności. Nie ma także żadnej gwarancji na to, iż klient biura otrzyma całkowity zwrot kosztów wykupionej przez siebie wycieczki (zwykle wypłaca się 10% wpłaconej sumy). Wypłata odszkodowań z tytułu bankructwa biura podróży zazwyczaj trwa do roku czasu.

Pamiętajmy, że upadłość biura podróży nie pociąga za sobą jakichkolwiek dodatkowych kosztów dla klientów, którzy zapłaci za wycieczkę. Rekwirowanie bagażów czy paszportów oraz nakazy opuszczenia hotelu są całkowicie bezprawne. Należy o tego rodzaju działaniach niezwłocznie poinformować polski konsulat bądź ambasadę.

Niestety na polskim rynku usług turystycznych nie ma żadnego biura podróży, które można by było wybrać bez jakichkolwiek obaw, iż straci ono swoją płynność finansową. W celu obniżenia ryzyka uraty pieniędzy w wyniku bankructwa biura podróży, należy wpłacać całość kwoty za wybrany wyjazd w ostatnim terminie.

The following two tabs change content below.

Magdalena Warminska