Tagi

Powiązane wpisy

Podziel się

Spada sprzedaż żywności. Obniża się rentowność polskich producentów

Polacy kupują coraz mniej żywności? Według najnowszych danych w Polsce spada rentowność polskich producentów produktów spożywczych.

Dlaczego tak się dzieje i jak prezentuje się aktualna sytuacja na tym rynku? Jeszcze w tamtym roku przemysł spożywczy radził sobie bardzo dobrze, lecz już w pierwszej połowie 2011 r. odnotowano wyraźne spadki w branży drobiarskiej i spirytusowej.

Jak wskazują dane pochodzące z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, w pierwszym półroczu rentowność przemysłu spożywczego spadła o 0,7% w porównaniu z całym rokiem poprzednim. W samej branży drobiarskiej spadła ona do poziomu -1,2%.

Jeszcze większy spadek można dostrzec w branży spirytusowej, gdzie rentowność obniżyła się do -5,1%.

Także branża rybna straciła na rentowności, osiągając w ciągu pierwszych 6 miesięcy bieżącego roku to zalewie 0,4%. Producenci artykułów spożywczych uważają, że niższa rentowność jest spowodowana wzrostem cen podstawowych surowców. Zboże, cukier, produkty mięsne i rybne regularnie drożały niemal od początku tego roku.

Nie jest możliwe natychmiastowe podniesienie cen produktów odsyłanych do sklepów, co sprawia, że wytwórcy zaczynają tracić w porównaniu z poprzednimi latami. Niemniej jednak, zakłada się, że stopniowe podwyżki pozwolą poprawić obecną sytuację. Nie zmienia to faktu, że małe i słabe firmy nie będą miały większych szans na przetrwanie.