Zimowa dieta

Prognozy pogody nie są dla nas łaskawe. Po dłuższej odwilży, zima znowu powróciła i nic nie wskazuje na to, by szybko miała odejść w niepamięć.

Dlatego trzeba wszelkimi możliwymi sposobami poprawiać sobie samopoczucie i dbać o zdrowie. To wszystko zapewni odpowiednia dieta skomponowana specjalnie na tę uciążliwą porę roku. Powinna być ułożona tak, by nie powodowała wzrostu wagi (co często odkrywamy zrzucając grube, zimowe ubrania – zimą tylemy średnio 1,5-3 kg), by zapewniała odpowiednią dawkę energii, która uchroni przed marznięciem oraz tak, by wzmacniałą naszą odporność.

Zima to bardzo zdradliwa pora roku. Nasze zapotrzebowanie na kalorie zimą nie różni się od zapotrzebowania latem. Jemy jednak więcej niż powinniśmy, a także posiłki są bardziej obfite, dlatego przybieramy na wadze. Jak temu zapobiec? Trzeba jeść częściej, ale mniej. Najlepiej jest spożywać ok. 5 posiłków dziennie, najlepiej co 3 godziny. Taki system jedzenia zapewni nam też regularny zastrzyk energii, dzięki któremu nasz organizm będzie bardziej odporny na zimno. Kluczowe w tej kwestii jest jednak śniadanie. Wyjście z domu bez pożywnego posiłku i gorącego napoju osłabia organizm, przez co niska temperatura daje nam sie we znaki. Poranne przemarznięcie, będzie nam doskwierało przez cały dzień.

Aby wzmocnić odporność warto dbać też o dostarczenie organizmowi odpowiednich substancji odżywczych i witamin. Zimą bażą naszych posiłków są często produkty przetworzone. Są one ubogie w cenne wartości. Dlatego ważne by jak najczęściej sięgać po surowe owoce i warzywa lub przyrządzać je na parze. W wodzie tracą one witaminy. Najcenniejsze to:

  • witamina C,
  • witamina A,
  • witamina E,
  • witaminy z grupy B.

Poza tym dobrze organizm wspierają cynk, selen i żelazo. To elementy, które wzmocnią barierę ochronną i będą zapobiegać przeziębieniom i infekcjom.

Dobrym pomysłem na zdrową dietę na ten okres roku jest przysmak świetnie znany w polskiej kuchni – przeczytaj o tym w artykule „Zimą przestaw się na kiszonki”.