Rebranding w biznesie – remedium na kryzys?

 

Rebranding firmy - remedium na kryzys?

Rebranding to proces zmiany pewnej cechy charakterystycznej firmy. Może to być zmiana jej nazwy, logo czy też jakaś modyfikacja w kwestii asortymentu lub proponowanych usług. Liczy się to, aby dane działanie pozwoliło zwrócić uwagę otoczenia na konkretne przedsiębiorstwo. Najczęściej potrzeba rebrandingu wynika albo z podjęcia współpracy z inną firmą, albo z potrzeby odświeżenia wizerunku tak, by mógł on na nowo pracować na swój sukces. Trzeba jednak pamiętać, że rebranding jest skomplikowany i jeśli nie zostanie dobrze przemyślany, może przynieść więcej szkody niż pożytku. Mimo to wiele firm liczy na to, że właśnie takie działania pomogą im przetrwać kryzys.

Jeśli twierdzimy, że rebranding pomoże nam poprawić wyniki finansowe, to rzeczywiście, warto spróbować tej opcji i podjąć ryzyko. Należy jednak pamiętać, że w takim przypadku absolutnie nie można się spieszyć. Oznacza to, że poprawa sytuacji nie nastąpi od razu, a być może dopiero wtedy, gdy kryzys zacznie powoli ustępować. Żeby program odświeżenia firmy był skuteczny, trzeba stworzyć jego skrupulatny projekt. Takie zadanie powinno być powierzone całej grupie osób, które dobre znają się na promocji. Najlepiej zatrudnić do tego doświadczoną agencję kreatywną, która pomoże określić projekt zmian mogących zadziałać w określonym przypadku.

Jeśli zmiany mają przyjąć charakter bardziej kosmetyczny, to może wystarczyć zastosowanie nowych kolorów w logo firmy lub zmiana projektu logo. Warto zadbać o to, by były to barwy rzucające się w oczy. Całe logo nie powinno być zbyt skomplikowane, by mogło być łatwo rozpoznawalne. Można również zdecydować się na zastosowanie zupełnie nowych reklam. One też powinny być wyraziste. W przypadku gruntownych zmian wynikających np. z podjęcia współpracy z inną jednostką, pomaga zwykle zmiana nazwy tak, by odbiorcy rozumieli rozmiar przeprowadzanej modyfikacji. Łącząc się z inną firmą, wielokrotnie zmienia się też asortyment, jednak żeby klienci o tym wiedzieli, trzeba też go wypromować w reklamach.

Jak widać na przykładzie dużych marek działających na polskim rynku w różnych branżach, rebranding rzeczywiście przynosi korzyści. Wystarczy spojrzeć na Biedronkę, która nie słynie już z niskich cen, ale z tego, że jest największą siecią dyskontów czy na PKO BP, które wprowadziło drobne zmiany w logo oraz postawiło na zupełnie inne reklamy niż dotychczas. Przykładem rebrandingu jest sieć Era, która została przekształcona w T-Mobile. W czasach kryzysu każdy krok jest przecież dobry, byle tylko pozyskać klientów!

The following two tabs change content below.

Daniel Kurylak

Daniel Kurylak (1976), z zawodu front end developer, z zamiłowania rowerzysta, kolekcjoner znaczków, warszawiak i internauta. Fascynują go nowe technologie oraz wszystko co związane z Internetem. Dni upływają mu na wykonywaniu zleceń, obserwowaniu tego, co się dzieje w sieci oraz pisaniu artykułów.