Odpowiedzialność społeczna w biznesie

Respect Index top ranking, który gromadzi nieliczne firmy, które robią biznes, dbają jednocześnie o ekologię, kontakt, relacje i wszystko to, co zawiera się w słowach „odpowiedzialność społeczna”.

Jeszcze do niedawna głównym celem każdej firmy, było robienie zysku i obrotów, a względy społeczne czy dobre relacje z innymi podmiotami gospodarczymi nie miały strategicznego dla ich zysków znaczenia. Dziś sytuacja radykalnie się zmienia: te firmy, które dbają o tzw. odpowiedzialność społeczną, szerzenie dobrych relacji między kontrahentami i własnymi pracownikami, dbanie o rozwój pracowników, i znajdowanie równowagi między zaawansowaną produkcją a proekologicznymi względami – zyskują najwięcej.

Tendencja do społecznej odpowiedzialności firm wzrasta, zwłaszcza, ze i klienci zdają się przychylniejszym okiem patrzeć na te firmy, które poza produkcją czy handlem zajmują się jeszcze ekologią, pomagają biedniejszym czy działają charytatywnie. Coraz bardziej tez unikamy, jako klienci tych produktów, które strasznie zaznaczyły się w historii: wycięcie lasów amazońskich, katastrofy z wyciekami ropy itd. – takie przedsiębiorstwa „zachodzą” nam za skórę i nie chcemy korzystać z ich produktów.

Aby podkreślić rolę firm odpowiedzialnych społecznie powstał tzw. Respekt Index, czyli ranking firm, które zasługują na nasza uwagę, bo po prostu się wyróżniają i to nie na płaszczyźnie sukcesów, a sposobu prowadzenia firmy i dbania o otaczający nas świat. Lista jest mocno restrykcyjna – w 2010 roku zgłosiło się na nią 119 firm, a na razie zaakceptowano tylko… 16. Za to prestiż bycia na tej liście jest nieporównywalny z niczym innym!