Regionalny Browar Czarnków przegrywa z… Żabką

Żabka

Magic Madzik (Flickr)

Sieć sklepów Żabka i koncern Van Pur będą mogły nadal sprzedawać piwa marki Wyborne z taką etykietą, jaka pojawiła się na butelkach w listopadzie ubiegłego roku. To werdykt wydany niedawno przez Sąd Apelacyjny w Poznaniu. Tym samym, zmieniony został wcześniejszy wyrok, jaki zapadł podczas rozprawy między Żabką a Browarem Czarnków w sądzie okręgowym. Tym samym, Wyborne będzie dalej pojawiało się na półkach punktów Żabka i Freshmarket.

Browar Czarnków domagał się wycofania piwa Wyborne ze sprzedaży w punktach Żabka oraz Freshmarket, ponieważ twierdził, że napoje alkoholowe mają etykiety niezwykle podobne do tych, którymi oznaczane są piwa wytwarzane właśnie w czarnkowskich zakładach. Mimo tego, że naklejki rzeczywiście mają sporo wspólnych cech, to jednak Sąd Apelacyjny zwrócił uwagę na te detale, które różnią obie etykiety. Są to nie tylko sama nazwa, ale też np. kontretykieta, na której znajduje się informacja dotycząca producenta, czy też kształt wstęgi z nazwą piwa.

Poprzedni wyrok zapadł w grudniu 2012 r. i został wydany przez sąd pierwszej instancji, który uznał, że piwa Wyborne oraz czarnkowskie piwo Noteckie mają tak bardzo podobne etykiety, że rzeczywiście to pierwsze powinno zostać wycofane ze sprzedaży, dopóki nie zostaną zmienione ich naklejki. Zgodnie z komunikatem giełdowym, jaki został opublikowany przez spółkę posiadającą browar Czarnków, czyli Browar Gontyniec S.A., istnieje duże prawdopodobieństwo, że etykieta Wybornego wprowadzi klientów w błąd. Stwierdzono przy tym, że takie działania naruszają zasady dobrych obyczajów i uczciwości.

W odpowiedzi na te zarzuty, koncern Van Pur zaopatrujący Żabkę i Freshmarket w piwo Wyborne stwierdził, że piwa były produkowane zgodnie z projektem dostarczonym przez kontrahenta i to on jest odpowiedzialny za ich wygląd. Dodał przy tym, że jeśli ktoś zauważa zbieżność, to jest ona przypadkowa.

Niemniej jednak, właściciele browaru Czarnków zwracają uwagę na fakt, że nie dość, iż etykiety są bardzo podobne, to dodatkowo, piwo Noteckie stawiane jest w sklepach tuż obok Wybornego, przez co klientom naprawdę bardzo trudno jest odróżnić je od siebie. Z tego powodu, nie można wykluczyć, że wielu odbiorców myli oba piwa i zamiast Noteckiego, nieświadomie kupuje Wyborne. Tym bardziej, że poza etykietą, mają one też identyczny kształt butelek.