Kompania Piwowarska – ile naprawdę zarabia na piwie?

Kompania Piwowarska - ile naprawdę zarabia na piwie?

Piwo jest w Polsce jednym z najbardziej lubianych napojów alkoholowych. Jego popularność wiąże się głównie z niską ceną, jaką musimy zapłacić za jedną jego puszkę czy butelkę. Jak wyliczają eksperci, żeby móc nabyć pół litra piwa, przeciętny obywatel naszego kraju musi pracować tylko 12 minut. Mimo tego, niektórzy sądzą, że i tak jest to zbyt wiele, ponieważ Czesi lub Niemcy pracują ledwie 7 minut, by kupić taką samą ilość piwa.

Duży popyt na piwo oznacza też spore zarobki dla Kompani Piwowarskiej. Jak przyznają jej przedstawiciele, najchętniej kupowanymi produktami przez nią proponowanymi są piwa Tyskie i Żubr. Pierwsze z nich odpowiada za ponad 33% sprzedaży Kompani. Udział Żubra w sprzedaży to ok. 30%. Chętnie pity jest także Lech, jednak Kompania przyznaje, że wielu ludzi coraz częściej decyduje się również na zakup innych alkoholi z tej grupy. Są to np. Książęce czy Wojak.

Dzięki takim preferencjom Polaków, Kompania Piwowarska zarobiła w ciągu 4 kwartałów zaliczanych do roku finansowego ok. 700 milionów złotych netto. Taka kwota została uzyskana, dzięki rozprowadzeniu ok. 13,5 miliona hektolitrów tego napoju. W przeliczeniu na sprzedaż detaliczną, daje to ok. 26 groszy za każde pół litra piwa. Warto podkreślić, że w Polsce znacznie ważniejsza jest sprzedaż w sklepach, niż dostarczanie piwa do lokali gastronomicznych. W tych drugich popyt na złocisty alkohol zwiększa się jedynie przy większych imprezach sportowych. Takie wyliczenia oznaczają jednak, że aby zarobić pieniądze wystarczające do utrzymania się na rynku, trzeba znaleźć naprawdę dużą grupę klientów.

Niskie dochody czerpane przez Kompanię ze sprzedaży pół litra piwa wynikają głównie z wysokich podatków nakładanych na każdy produkt tego typu. Ok. 33% ceny jednej butelki czy puszki to akcyza oraz podatek VAT i CIT. Do tego należy dodać jeszcze koszty produkcji, promocji oraz działań marketingowych. Dolicza się do tego także zyski, jakie powędrują do browaru. W związku z tym, sama marża nie może być zbyt wysoka.

Taka sytuacja jest szczególnie trudna dla małych browarów. Jedynym rozwiązaniem jest dla nich oferowanie wyjątkowych produktów, które mogą się w jakiś sposób wybić wśród konkurencji. Jedynie ponadprzeciętna jakość i pewna doza oryginalności są w stanie zachęcić do zakupu droższego piwa, które przyniesie browarowi zyski na poziomie, który zapewni opłacalność tego biznesu.