Design w promocji miast

Miasta coraz poważniej zajmują się zagadnieniem promocji. W końcu dobry wizerunek to magnes dla biznesu i ludzi. Najlepiej buduje się go w sposób pośredni.

Spece od marketingu miejsca już dawno odkryli, że żadna kampania nie przebije efektów, jakie można uzyskać poprzez budowanie pozytywnych skojarzeń z promowanym miastem. Dlatego kluczowe znaczenie ma organizowanie wydarzeń przyciągających widzów i media. Mogą to być koncerty, pokazy, wystawy, lecz hitem obecnie są targi designu. Łączy się z nimi blichtr świata mody, architektury i wzornictwa. Takie wydarzenia tętnią energią nadającą kierunek nowym trendom. Pojawiają się opinie, że designerzy i projektanci stają się celebrytami nowych czasów.

Na Zachodzie targi i inne wydarzenia związane z designem są popularne już od wielu lat. W Polsce pojawia się ich coraz więcej. W Cieszynie jest organizowany konkurs „Śląska rzecz„. Odpowiada za niego Śląski Zamek Sztuki i Przedsiębiorczości, centrum designu dynamicznie działające i rozwijające się już od 6 lat. W ramach ich plebiscytu między innymi został wyłoniony projekt Infobox (multimedialny kiosk informacyjny), produkt cieszyńskiej firmy o takiej samej nazwie.

Z kolei w Łodzi od 4 lat odbywa się Łódź Design Festival. Jego profil jest raczej niekomercyjny, mimo to, a może właśnie dlatego, jest szturmowany przez uczestników i widzów. Takiej samej długości historię mają Gdynia Design Days, którego częścią są Dni Biznesu Kreatywnego. W Poznaniu z kolei w przyszłym roku powstanie School of Form (szkoła projektowania) oraz Wielkopolskie Centrum Designu, od dwóch lat odbywają się targi Arena Design – wszystkie działania uwzględniają potencjał regionu, którym są 22 tysiące firm biznesu kreatywnego.