Kwasy omega-3 – czy pomagają w odchudzaniu?

Co do zbawiennego wpływu, jaki mają kwasy tłuszczowe omega-3 na zdrowie człowieka nie ma wątpliwości. Spór jednak ożywa, kiedy te kwasy wykorzystuje się w terapii odchudzającej.

Omega-3 wzmacniają układ odpornościowy,  podbudowują układ krążenia, a nawet działają przeciwzapalnie i przeciwbólowo – to pewniki, których nikomu nie uda się podważyć. Część naukowców przypisuje też tym kwasom zdolność do szybszej oksydacji, czyli spalania tłuszczu w organizmie. To twierdzenie obalił jednak zespół naukowców z The Cooper Institute w Dallas.

Grupa badaczy kwasów omega-3 ustaliła, że spożywane regularnie – w identycznych dawkach (4 g dziennie), przez 5 tygodni – kwasy tłuszczowe sprzyjają walce ze zbędnymi kilkogramami. Według nich są więc cennym składnikiem w diecie odchudzającej połączonej z intensywnym treningiem fizycznym. Spożywanie posiłków bogatych w kwasy omega-3 pozwala na szybsze o kilka lub nawet kilkanaście procent spalanie tłuszczu. Najlepiej więc, podczas odchudzania się, zajadać się tłustymi rybami morskimi.

W ostatnim czasie pojawił się jednak argument kontrujący dotychczasowe ustalenia. Naukowcy z Dallas przeprowadzili badania, których wyniki wcale nie świadczą o odchudzających właściwościach kwasów omega-3. Testom poddali 128 osób, które charakteryzowły się znaczną otyłością i siedzącym trybem życia. Podzielili je na dwie grupy – jedną zażywającą placebo, drugą zażywającą kapsułki z kwasem tłuszczowym. Wszystkim bez wyjątku zalecili identyczny wysiłek fizyczny. Kuracja trwała 24 tygodnie, grupa, której podawano kwas omega-3, spożywała go 3 g dziennie.

Okazało się, że efekty eksperymentu nie pokryły się z tym, co wcześniej ustalono. Kwasy tłuszczowe pozostają bez wpływu na spalanien tkanki tłuszczowej. Fakt faktem, osoby biorące udział w badaniu schudły ponad 5 kilogramów. Sęk w tym, że osoby zażywające placebo straciły o 0,6  kilograma więcej. Osoby na kuracji z uwzględnieniem oleju z ryb odnotowały jednak lepszy stan układu krążenia. To potwierdza tylko prozdrowotne właściwości kwasów tłuszczowych.