Najlepszy reportaż na Camera Obscura

8. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Reportażu Camera Obscura dobiegł końca. Widzowie obejrzeli projekcje 36 reportaży. Film „After The Silence” zdobył nagrodę Grand Prix im. Kapuścińskiego.

Film ten, wyreżyserowany przez Stephanie Burger i Jule Ott, jest opowieścią o zamachowcu – samobójcy, który detonuje bombę w jednej z arabskich restauracji, przez co ginie 15 osób. Wśród nich jest Dov Chernobroda, próbujący całe życie wprowadzić pokój między Izraelem a Palestyną. Wdowa po nim, Yael Cherbobroda, 8 lat po tragedii pragnie poznać rodzinę zamachowca Shadiego Tobassi.

Wyróżnienie specjalne zdobył „Hawakati” w reżyserii Marcina Sautera. Reportaż ten traktuje o legendarnych opowiadaczach bajek, tzw. Hawakatih, których wyparła wojna, a po niej nadejście telewizji i internetu. Widzowie wybierają się w niezwykłą podróż w celu dotarcia do ostatniego żyjącego Hawakati.

Z kolei w konkursie ogólnopolskim bezspornym zwycięzcą został film „Reality Show: Wybory”, będący wnikliwą analizą sytuacji przez wyborami prezydenckimi na Białorusi. Reportaż ten tworzy komentarz bezpośrednich uczestników wyborów, a także osób ze światka politycznego, społecznego i kulturalnego.

Wyróżnione w tym konkursie zostały filmy: „Adopcja po polsku”, „Ołówek”, „Wygrać emeryturę” i „List od Anny”. „Wygrać emeryturę” to poruszający reportaż Brygidy Frosztęgi-Kmiecik o bezrobotnym zarabiającym na życie grając na ulicy na skrzypcach. „Adopcja po polsku”, wyreżyserowana przez Małgorzatę Frydrych, jak sam tytuł wskazuje, opowiada o polskich realiach adopocyjnych. Film „Ołówek” Joanny Frydrych to historia dziewczyny chorej na boczne stwardnienie zanikowe, która wykazuje się niezwykle silną wolą życia.