Chińska gospodarka rośnie coraz wolniej

port

Nightman1965/bigstockphoto.com

Latami przyzwyczajaliśmy się do potęgi chińskiej gospodarki, lecz okazuje się, że powoli staje się ona tylko wspomnieniem. Choć Chiny wciąż notują wzrost PKB, to jednak jest on coraz wolniejszy. Co to oznacza dla Polski?

Przez lata przyzwyczajaliśmy się do tego, że chińska gospodarka jest jedną z tych niemal niezachwianych, które każdego roku notują wyraźny wzrost w porównaniu do lat poprzednich. W ostatnim kwartale widać jednak, że Państwo Środka ma się coraz gorzej. Chociaż wciąż odnotowywany jest wzrost gospodarzy, to jednak jego tempo jest coraz wolniejsze. Najnowsze prognozy wskazują, że w tym roku PKB Chin zwiększy się tylko o 7%. To zła informacja dla Polski i wielu innych partnerów handlowych tego kraju.

Nie lepsze są też aktualne odczyty. W II kwartale tego roku gospodarka Chin wzrosła o 7,0%, więc było to tempo identyczne, jak w okresie styczeń-marzec 2015 r. Pogorszyły się też finalne dane za poprzedni rok. Skorygowano je do poziomu 7,3%. Dodatkowo szacuje się, że w samym tylko sierpniu gospodarka rozwija się w tempie 6,6% r/r.

Zarówno dane na temat eksportu, jak i importu Chin zawiodły ekspertów. W sierpniu wyeksportowano stamtąd o 5,5% mniej produktów i usług niż w tym samym okresie 2014 r. Natomiast wartość kupionych towarów była o 13,8% niższa niż w analogicznym czasie roku wcześniejszego. Okazuje się, że istnieją też inne zjawiska, które mogą dodatkowo dobijać chińską gospodarkę. Wśród nich wymienia się m.in. spadek zamówień na przewozy w handlu morskim czy, przede wszystkim, spadki cen na rynku surowcowym, który do tej pory był jedną z mocniejszych stron chińskiej gospodarki.

Analitycy przyznają, że Chiny wykazują coraz mniejsze zainteresowanie importem towarów, dlatego wiele handlujących z nimi krajów, w tym również Polska, powinno zacząć szukać rynków zbytu, które będą mogły zastąpić Państwo Środka. Rodzime przedsiębiorstwa będą miały szansę skorzystać z programów rządowych, takich jak Go Africa, Go India oraz nowo powstały Go Iran. Jak wskazują na to same nazwy, mają one zachęcać nasze firmy do ekspansji na rynki krajów afrykańskich, Indii oraz Iranu.

Znalezienie nowych partnerów handlowych jest tak istotne, ponieważ zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego, polska wyeksportowała do Chin towary o wartości ok. 1,7 miliarda złotych. Co więcej, eksport do Państwa Środka rósł i w samym tylko 2014r. był o 5,6% większy niż rok wcześniej.