Tagi
Powiązane wpisy
Podziel się
Opinie klientów w sieci mało wiarygodne
Rekomendacja byłego klienta jest najlepszą wskazówką dla osób, które zastanawiają się nad skorzystaniem z usług danej firmy. Czy aby na pewno? Ilość fałszywych opinii w internecie rośnie z dnia na dzień.
Strony konsumenckie w zamyśle miały być pomocą dla klientów szukających produktów lub usług. Opinie innych osób, mających za sobą doświadczenia z daną firmą, są w końcu najlepszym źródłem informacji. Niestety – obecnie już to tak nie działa. Coraz więcej rekomendacji jest pisanych na zamówienie, przez copywriterów. Nie mają one nic wspólnego z bezstronnością i prawdą, są nową formą reklamy, tym bardziej perswazyjną, bo zakamuflowaną.
Marketingowcy już dawno zauważyli, że ludzie nie dają wiary reklamom. Wystarczy, iż jakiś komunikat zostaje zidentyfikowany jako reklama, aby jego skuteczność spadła niemal do zera. Wymyślili więc taki rodzaj przekazu, który jest działaniem marketingowym, chociaż z pozoru wydaje się spontaniczną wypowiedzią. Tego typu działalność w branży określa się mianem marketingu szeptanego. Jednym z jego elementów jest zamieszczanie na stronach konsumenckich spreparowanych przez copywriterów opinii. Firmy wydają na ten cel coraz więcej pieniędzy, ponieważ marketing szeptany w bardzo dużym stopniu przekłada się na sprzedaż – badania wykazały, że po przeczytaniu zaledwie 3 negatywnych recenzji, 63% klientów zrezygnowało z planowanego zakupu.
Guardian Money przeprowadziło dziennikarskie dochodzenie. Przyglądnięto się jednemu z konsumenckich serwisów, który chwali się milionami wiarygodnych opinii wystawionych przez prawdziwych klientów. Efekt dochodzenia? Guardian odkrył, iż fałszowanie recenzji odbywa się niemal na przemysłową skalę. W przypadku anglojęzycznych stron pracę tę zleca się osobom z krajów, gdzie płace są niskie (np. Indie, Bangladesz). W Polsce wszystko odbywa się na rodzimym rynku – w serwisach dla freelancerów bez problemu znajdziemy oferty dla copywriterów chcących pisać opinie konsumenckie.
Czy zalew fałszywych opinii oznacza, że powinniśmy zrezygnować z rekomendacji wystawianych przez inne osoby? Raczej nie, to nadal świetne źródło informacji. Niezbędna jest jednak spora dawka ostrożności. Lepiej nie dawać wiary wszystkiemu, co znajdziemy w sieci. W poszukiwaniach podstawą jest stosowanie się do trzech wskazówek:
- unikaj opinii, w których brak konkretów na temat usługi lub produktu. Jeżeli recenzja napisana jest tak, że mógłbyś napisać ją sam przed dokonaniem zakupu, jest spora szansa na jej fałszywość. Prawdziwy klient zazwyczaj opisze swoje doświadczenia, zwracając uwagę na szczegóły, które mu przypadły lub nie przypadły do gustu.
- recenzje napisane niepoprawnym, dziwacznym językiem mogą pochodzić z automatu (np. synonimizatora, który zastępuje różne słowa synonimami, tworząc w ten sposób z jednej recenzji kilka różnych)
- jeśli opinia napisana jest zbyt kwiecistym, nienaturalnym językiem, powinno to być dla ciebie sygnałem ostrzegawczym. Stylistyczne „kwiatki” często świadczą o tym, że preparujący opinię copywriter wysilał się nad tym, aby kolejna pisana przez niego rekomendacja wyglądała oryginalnie i unikatowo.
[na podstawie „Fake reviews plague consumer websites”, www.guardian.co.uk]
Maciej Gielewicz
Ostatnie wpisy Maciej Gielewicz (zobacz wszystkie)
- Czy koronawirus to grypa? - 14 września 2020
- Czym jest faktoring? - 30 czerwca 2020
- Leasing konsumencki czy wynajem długoterminowy samochodu? - 16 czerwca 2020
- Epidemia koronawirusa - 25 lutego 2020
- Jak odróżnić przeziębienie od grypy? - 22 stycznia 2020
- Skoki rozwojowe u dzieci - 27 sierpnia 2019
- Czy warto pobrać krew pępowinową? - 26 listopada 2018
- Tętniak w mózgu - 24 października 2018
- Co to jest przesilenie wiosenne? - 26 marca 2018
- Ocieplenie klimatu – argumenty sceptyków - 5 grudnia 2017
- Na czym polega metoda zapłodnienia in vitro? - 9 listopada 2017
- MF wprowadza e-paragony - 31 lipca 2017
- Krzywy kręgosłup a miednica - 9 maja 2016
- Kastracja kota, sterylizacja kotki - 5 maja 2016
- Jak zdobyć pracę? - 26 kwietnia 2016
- Recenzja książki „Miasto żywych trupów” - 25 kwietnia 2016
- Laserowa korekcja wad wzroku - 19 kwietnia 2016
- Recenzja książki „Noc zombie” - 18 kwietnia 2016
- Niestandardowe sposoby na pozycjonowanie - 11 maja 2015
- Rośnie popularność cydru w Polsce - 13 sierpnia 2014