LPG – czy nadal warto?

Auto na gaz było rozwiązaniem dla wyjątkowo oszczędnych. Jednak wciąż doskonalona technologia oraz galopujące ceny paliw sprawiają, że coraz więcej kierowców rozważa montaż instalacji LPG.

LPG to mieszanina propanu i butanu. Wykorzystywana jest do różnych celów, jednak obecnie najwięcej zużywa się go w motoryzacji. Samochody na LPG stały się polską specjalnością – pod względem ich ilości jesteśmy światowym liderem. Na terenie kraju znajduje się już niemal 6 tysięcy dystrybutorów autogazu, przy czym wyraźna jest tendencja przejmowania rynku przez stacje sieciowe, co może świadczyć o stabilizowaniu się sytuacji.

 

Auto na gaz – czy to się opłaca?

Cena LPG jest nadal bardzo konkurencyjna, bo niemal dwukrotnie niższa niż cena benzyny czy oleju napędowego (dane z końca listopada 2011 roku). Koszt zatankowania pojazdu, niezależnie od rodzaju paliwa, wciąż rośnie. Dotychczas cenione za ekonomię diesle mogą stracić swoją pozycję, ponieważ już można się spodziewać, że w krótkim czasie ON będzie po przynajmniej 6 złotych za litr.

Założenie instalacji gazowej kalkuluje się nawet mimo tego, że samochód na setkę spala więcej gazu niż benzyny lub oleju napędowego. Różnica ta wynosi 20-30%. Jednak nowoczesne instalacje są dużo bardziej wydajne i ilość zużywanego przez pojazd LPG stopniowo maleje.

Obecnie montowane są układy IV generacji, wykorzystujące wielopunktowy wtrysk do cylindra. Sterownik takiej instalacji współpracuje z komputerem silnika, optymalizując efektywność wykorzystania gazu oraz podnosząc kulturę pracy. Poza tym automatycznie przełącza zasilanie benzynowe na gazowe w momencie, gdy jednostka napędowa osiągnie już wystarczającą temperaturę.

 

Instalacja LPG – montaż i eksploatacja

Sporo się mówi o awaryjności instalacji LPG. Warto zwrócić uwagę na to, że w chwili obecnej niektórzy producenci samochodów oferują ich montaż. Z tego można wnioskować, że podatność na usterki jest już na niskim, akceptowalnym poziomie. Podobnie mało prawdy jest w przekonaniu, że autogaz to rozwiązanie niebezpieczne. LPG jest mniej wybuchowym paliwem niż benzyna, do tego silniki go wykorzystujące są zaopatrzone w dużo skuteczniejsze systemy zabezpieczeń.

Jednak, aby cieszyć się wysoką jakością, należy decydować się na instalację renomowanego producenta oraz usługi doświadczonego i sprawdzonego zakładu montującego LPG. Nie można też zapominać o jej regularnym serwisowaniu, ponieważ ma to kluczowe znaczenie dla bezawaryjnej eksploatacji silnika.

LPG – kalkulacje i prognozy

Autogaz to rozwiązanie bardzo korzystne, zdobywające uznanie coraz większej liczby kierowców. Daje im szansę na sporo niższe koszty eksploatacji pojazdów. Montaż instalacji nawet przy obecnych cenach zwraca się po przejechaniu 10-15 tysięcy kilometrów.

Niestety Unia Europejska chce wprowadzić bardzo wysoką akcyzę na autogaz – 400%. Oznaczałoby to wzrost ceny LPG do około 4 złotych. Dochód z podniesionej akcyzy ma być przeznaczony na rozwój technologii i rynku paliw ekologicznych.

Polska już zapowiedziała, że będzie sprzeciwiać się tym zmianom. Jeśli nie uda się ich powstrzymać, pozostaje jeszcze nadzieja na okres przejściowy. Na szczęście póki co Komisja Europejska poza deklaracjami nie wykonała żadnych działań mających na celu wprowadzenie wyższych obciążeń autogazu.

 

LPG i ekologia

LPG jest paliwem nie tylko ekonomiczniejszym, ale też bardziej ekologicznym. Jego spalanie emituje mniej dwutlenku węgla. Ten aspekt jest doceniany przez niektóre kraje Europy Zachodniej (np. Francja, Niemcy), które promują autogaz jako rozwiązanie dla transportu publicznego i firm.

The following two tabs change content below.