Kwas foliowy – dlaczego jest tak ważny?

Kwas foliowy to witamina B9, o której uzupełnianie powinny dbać szczególnie kobiety planujące ciążę. Oprócz nich jest jednak spora grupa osób, którym zagraża niedobór folacyny.

Na co dzień trudno o taką dietę, która w stu procentach uzupełniałaby całkowite zapotrzebowanie na kwas foliowy. Choć witamina zawiera się w wielu produktach spożywczych, przede wszystkim w owocach i warzywach (głównie zielolistnych), nie dostarczamy jej zbyt dużo. Na ogół organizm potrafi sobie z tym radzić. Są jednak przypadki, w których norma kwasu foliowego powinna być wypełniona.

Powinny o to zadbać szczególnie kobiety, które planują mieć dzieci. Jeszcze przed rozpoczęciem ciąży i w jej pierwszym trymestrze, powinny zażywać preparaty z kwasem foliowym tak, by wypełnić dzienną dawkę, która wynosi 0,4-0,6 mg. Taka profilaktyka pozwoli zadbać o prawidłowy stan zdrowia dziecka od samego początku. Wynika to z faktu, że witamina B9 jest najważniejsza w pierwszych czterech tygodniach kształtowania się płodu. Jej brak zwiększa ryzyko powstawania wrodzonych, nieodwracalnych wad układu moczowego i układu nerwowego dziecka, które skutkują m.in:

  • bezmózgowiem,
  • rozszczepem kręgosłupa,
  • przepukilną mózgowo-rdzeniową,
  • paraliżem kończyn.

Profilaktyka witaminowa nie powinna dotyczyć jednak wyłącznie kobiet. Na przykre konsekwencje niedoboru kwasu foliowego narażeni są także nałogowi palacze, osoby spożywające alkohol oraz kobiety stosujące hormonalną antykoncepcję. To grupy zwiększonego ryzyka zachrowania na  choroby układu pokarmowego i układu krążenia. Kwas foliowy pomaga ich uniknąć.