Ograniczenia prędkości w Polsce

ograniczenia prędkości

włodi (flickr.com)

Przepisy ruchu drogowego w Polsce, regulowane przez Ustawę Prawo o Ruchu Drogowym, nie należą do najbardziej restrykcyjnych na świecie, ale często usłyszeć można, że nie są dostosowane do warunków panujących na polskich drogach. Mnogość niepotrzebnych znaków, czasami wręcz poustawianych absurdalnie, liczba fotoradarów czy też zaniżanie dopuszczalnej prędkości plasują Polskę gdzieś w tyle, jeśli chodzi o państwa przyjazne kierowcom.

Jak wyglądają ograniczenia prędkości?

Ograniczenie prędkości w strefie zamieszkania wynosi 20 km/h. Prędkość ta ma zastosowanie zarówno dla samochodów osobowych, ciężarowych do 3,5 tony, motocykli czy innych pojazdów bądź zespołów pojazdów.

W obszarze zabudowanym, oznaczonym znakiem D-42, czyli obszarze oznaczającym obszar zabudowany wzdłuż drogi, o zwiększonym ruchu pieszych i samochodów, dopuszczalna prędkość wynosi 50 km/h w godzinach od 05:00 do 23:00. Pomiędzy 23:00, a 05:00 dopuszczalna prędkość wzrasta do 60 km/h. Dopuszczalna prędkość wynosi 30km/h w przypadku holowania dla pojazdu z urządzeniem wystającym.

Dla pojazdów poruszających się na drodze jednojezdniowej, czyli z jedną częścią wydzieloną dla ruchu pojazdów, i poza obszarem zabudowanym, dopuszczalna prędkość wynosi 90 km/h dla pojazdów osobowych, motocykli i samochodów ciężarowych do 3,5 tony, 70 km/h dla zespołu pojazdów bądź innych pojazdów i 60km/h w przypadku holowania dla pojazdu z urządzeniem wystającym.

Na drodze dwujezdniowej, czyli posiadającej dwie jezdnie, i poza obszarem zabudowanym dopuszczalna prędkość dla motocykli, samochodów osobowych i ciężarowych do 3,5 tony wynosi 100 km/h, ale już 80 km/h dla innych pojazdów lub zespołu pojazdów i 60 km/h w przypadku holowania dla pojazdu z urządzeniem wystającym.

Na drodze ekspresowej (oznaczonej znakiem D-7), czyli o ograniczonej dostępności, jednojezdniowej i tylko dla pojazdów samochodowych, ograniczenia prędkości wyglądają jak wyżej.

Na drodze ekspresowej dwujezdniowej dopuszczalna prędkość dla samochodów osobowych, ciężarowych do 3,5 tony i motocykli wynosi 120 km/h, 80 km/h dla zespołów pojazdów i innych pojazdów i ponownie – 60 km/h w przypadku holowania dla pojazdu z urządzeniem wystającym.

Na autostradzie (znak D-9 początek autostrady), czyli drodze z ograniczoną dostępnością zbudowanej w celu szybkiego i bezpiecznego przemieszczania się, dopuszczalna prędkość wynosi 140 km/h dla motocykli, samochodów ciężarowych do 3,5 tony i osobowych, do 80 km/h dla zespołu pojazdów i innych pojazdów i 60 km/h w przypadku holowania dla pojazdu z urządzeniem wystającym.

Dopuszczalna prędkość ciągnika rolniczego wynosi 30 km/h.

Samochód ciężarowy z przewożonymi osobami poza kabiną kierowcy nie może rozwijać prędkości większej niż 50 km/h.

Przewożąc dziecko w wieku do 7 lat motocyklem lub motorowerem trzeba dostosować się do ograniczenia prędkości do 40 km/h.

Ograniczenia prędkości mogą być regulowane również przez dodatkowe znaki drogowe

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, biorąc pod uwagę opinie obywateli, już 15 czerwca 2013 roku zapowiada pierwsze zmiany, które dotkną 406 wybranych miejsc. Zmiany dotyczyć będą ograniczenia prędkości – w 262 miejscach dopuszczalna prędkość będzie zwiększona, a w 144 obniżona. Ograniczenie prędkości zostanie podwyższone w wybranych miejscach z 70 km/h na 90 km/h i z 60 km/h na 70 km/h. Jeśli chodzi o obniżenie prędkości, najczęściej będzie to ograniczenie do 70 km/h.

The following two tabs change content below.

Daniel Kurylak

Daniel Kurylak (1976), z zawodu front end developer, z zamiłowania rowerzysta, kolekcjoner znaczków, warszawiak i internauta. Fascynują go nowe technologie oraz wszystko co związane z Internetem. Dni upływają mu na wykonywaniu zleceń, obserwowaniu tego, co się dzieje w sieci oraz pisaniu artykułów.

Ostatnie wpisy Daniel Kurylak (zobacz wszystkie)