Rolex Learning Center – triumf struktury i formy

Znane są już trendy architektoniczne i kierunki estetyczne na najbliższy rok. Wytyczył je budynek, który został nagrodzony w konkursie Wallpaper Awards Architecture 2010.

Czy oznacza to, że teraz wszystkie nowo powstające budynki kształem przypominały będą plaster sera? Tak wygląda bowiem tegoroczny zwycięzca. Z góry wygląda zwyczajnie – jak prostokąt. Jeśli jednak spojrzy się z innej perspektywy budynek zaczyna falować i ujawniać „kratery” w swojej strukturze. Stąd porównanie do sera. Rolex Learning Center w Lozannie zachwycił jury konkursu oryginalnością i niezwykłym rozwiązaniem przestrzennym. Tym samym zasłużył na nagrodę Wallpaper Design Award 2010.

Co ciekawsze budynek jest przeznaczony do użytku publicznego. Powstał w kampusie studenckim w Lozannie. Nie przystaje jednak do dotychczasowych budynków. Wewnątrz budynku brakuje bowiem ścian. 20 tys. m kw. pozostaje więc całkowicie otwartą przestrzenią. Poszczególne pomieszczenia, takie jak biblioteka, pokoje nauki czy restauracje zostały wyodrębione za pomocą falującej podłogi. Poczucie większej przestrzeni dają też szkalne ściany zewnętrze, za którymi rozciąga się widok na Alpy i Jezioro Genewskie.

Co roku konkurs organizowany jest przez The Chicago Athenaeum Muzeum of Architecture and Design i magazyn „Wallpaper”. Celem jest wybranie najlepszych budynków spośród około 1000 zgłoszonych. Budynek z Lozanny okazał się triumfem struktury i formy. Ten triumf kosztował jednak 110 mln franków szwajcarskich. A pracowano nad nim 6 lat. Architektami budynku są Kazuyo Sejima i Ryue Nishizawa z Tokio.

Szum wokół budynku jest świetną reklamą dla głównego sponsora, firmy Rolex. Z tej perspektywy przedsięwzięcie można potraktować jako skutecznie zrealizowany buzz marketing.