Architektura w liceach – gdzie i po co

architektura

Od września bieżącego roku w polskich liceach i gimnazjach pojawią się dodatkowe zajęcia z zakresu architektury i urbanistyki. Lekcje będą na razie organizowane tylko w niektórych placówkach. Uczniowie będą na nie uczęszczali dobrowolnie. Już teraz Izba Architektów RP organizuje dla nauczycieli szkolenia, które pomogą im przygotować się do prowadzenia takich lekcji.

Lekcje tego typu odbywały się już w ubiegłym roku, jednak pilotażowe zajęcia zorganizowano tylko w 13 placówkach, a uczestniczyło w nich łącznie ok. 400 uczniów. Od września tego roku architektura ma pojawić się w kilkunastu wybranych szkołach każdego województwa. Według specjalistów, w ten sposób u młodych ludzi wypracowane zostanie poczucie estetyki. Ponadto, zajęcia z architektury mają uświadomić młodzieży, jak można wpływać na otoczenie, w którym żyją.

Cały program organizowania zajęć z architektury w szkołach jest wzorowany na podobnej akcji prowadzonej w Irlandii. Różnica polega na tym, że w Irlandii wszystkie lekcje były oparte na przykładzie jednej miejscowości. W Polsce każde województwo będzie miało swoje miasto, na bazie którego uczniowie będą poznawali podstawowe zagadnienia dotyczące architektury. Izba Architektów RP zadbała przy tym, aby tematyka lekcji była bardzo zróżnicowana, dlatego będą je mogli prowadzić nauczyciele specjalizujący się w innych przedmiotach. Niektóre lekcje będą skupiały się bardziej na geografii, inne na chemii, jeszcze odrębne na historii.

Szkoły, które chciałyby wprowadzić dodatkowe lekcje z zakresu architektury muszą zgłosić taką chęć do okręgowych izb architektów. To one organizować będą szkolenia dla nauczycieli, którzy następnie będą mogli prowadzić lekcje w szkołach, w których pracują. Zajęcia podzielone będą na 3 konkretne kategorie tematyczne. Każda z nich składać się będzie z 10 godzin.

Także prawnicy udzielają się w sprawie przygotowania programu zajęć, które wkrótce pojawią się w szkołach. Zarówno specjaliści, jak i sami uczniowie przyznają, że zajęcia prawne pomogą im w codziennym funkcjonowaniu. Również Ministerstwo Sprawiedliwości widzi potrzebę prowadzenia tego typu lekcji. W związku z tym, prawo będzie nie tylko dodatkowym przedmiotem dla tych, którzy chcą się go dobrowolnie uczyć, ale ma też pojawić się w programie nauczania wiedzy o społeczeństwie.

The following two tabs change content below.

Daniel Kurylak

Daniel Kurylak (1976), z zawodu front end developer, z zamiłowania rowerzysta, kolekcjoner znaczków, warszawiak i internauta. Fascynują go nowe technologie oraz wszystko co związane z Internetem. Dni upływają mu na wykonywaniu zleceń, obserwowaniu tego, co się dzieje w sieci oraz pisaniu artykułów.