E-urząd został otwarty

9 czerwca 2011, zgodnie z zapowiedziami MSWiA, został otwart e-urząd. Dzięki temu wiele spraw urzędowych będzie można załatwić przez internet na platformie ePUAP.

ePUAP to Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej, która została udostępniona w maju 2008 roku. Teraz została ona uzupełniona o „Profil zaufany„, który umożliwi obywatelom załatwianie naglących spraw urzędowych bez wizyty w konkretnym urzędzie. Sprawę będzie można skierować do urzędu za pośrednictwem internetu z dowolnego miejsca i o dowolnej porze. Rozwiązanie to z pewnością zaoszczędzi czas i pieniądze zarówno petentów, jak i urzędów.

Czym jest „Profil zaufany”? Można porównać go z podpisem elektronicznym – jest metodą, dzięki której tożsamość obywatela zostanie potwierdzona w sieci, zapewniając bezpieczeństwo wszelkich operacji z użyciem jego danych osobowych w administracji. By założyć swój profil wystarczy zarejestować się na rządowej stronie internetowej ePUAP, a następnie wybrać się z dowodem tożsamości do dowolnego urzędu (skarbowego lub wojewódzkiego, albo ZUS-u) bez względu na miejsce zamieszkania, by potwierdzić dane do konta. 

Kiedy profil zostanie aktywowany (jego ważność trwać będzie 3 lata) wizyty w urzędach nie będą już konieczne. Wnoszenie jakichkolwiek podań, odwołań i skarg będzie możliwe po zalogowaniu się w serwisie, wskazaniu na interesującą nas usługę, wypełnienieniu odpowiedniego formularza i podpisaniu go profilem zaufanym. Kiedy sprawa zostanie rozpatrzona, petent zostanie o tym powiadomiony mailem.

Na razie w ten sposób załatwić będzie można kilkanaście spraw, m.in. podanie o przyznanie becikowego, albo wniosek o nowe tablice rejestracyjne do samochodu. MSWiA zapewnia jednak, że z czasem oferta usług e-urzędu będzie poszerzana.