Jak praca szuka Ciebie

Hasło „szukać pracy” utrwaliło się w języku i określa stronę aktywną w tym procesie. Tymczasem w niektórych przypadkach bywa odwrotnie – nie Ty szukasz pracy, ale ona Ciebie.

Dla osób, które są bezrobotne lub niezadowolone z obecnego zatrudnienia, zapewne brzmi to jak nierealne marzenie. Jednak tak to wygląda w branżach, gdzie jest niedobór fachowców. Gdy przedsiębiorstwo planuje nabór na określone stanowisko, wynajmuje w tym celu agencję headhunterską, która przeprowadza za nie poszukiwania i weryfikacje kandydatów. Wygląda dosyć standardowo, jak działalność zwykłej agencji pracy. Różnica jest istotna – headhunterzy aktywnie poszukują fachowców i to oni wychodzą z inicjatywą, inicjując kontakt i przedstawiając ofertę.

Motywacja do wynajęcia firmy rekrutującej może być dwojakiej natury. Z jednej strony, w przypadku stanowisk niższego szczebla, jest to dobrym rozwiązaniem, gdyż jest tańsze od organizowania naboru na własną rękę i pozwala zaoszczędzić pieniądze. Taka sytuacja występujei, gdy przedsiębiorstwo rekrutuje dużą ilość osób w jednym momencie, o podobnym profilu zawodowym.

Drugi wariant to poszukiwania specjalistów i wyższej kadry kierowniczej. Headhunterzy są tutaj niezastąpieni, gdyż pozyskują fachowców, którzy w danej chwili wcale nie muszą być zainteresowani nową pracą. Często są oni namierzani na podstawie polecenia przez znajomego, ich dane mogą również być pozyskane np. z serwisów społecznościowych skupionych na karierze.