Nie taki ZUS zły…

Strategia przekształceń Zakładu Ubezpieczeń Społecznych” weszła w zaawansowane stadium. Prace nabrały tempa, bo do 2012 roku ZUS ma być bliższy i bardziej przyjazny ludziom.

To cel, jaki został postawiony na początku 2010 roku. W ciągu dwóch lat ZUS z archaicznego, rządzącego się niesprawdzającymi się współcześnie prawami, ma stać się urzędem na miarę czasów. Poprawić ma się jakość obsługi, dostęp do informacji ma być ułatwiony. Jak to osiągnąć?

ZUS założył, że najlepszą pomocą będą wskazówki klientów ZUS-u. Właśnie otrzymał pierwszą porcję uwag. Są one wynikiem pierwszego badania satysfakcji klientów, jakie na zlecenie przeprowadziła firma Millward Brown SMG/KRC. Dobre i bardzo dobre oceny klientów Zakładu w sumie w skali od 1 do 5 dały ocenę równą 3,64. Nie jest źle, ale wiele rzeczy należy poprawić. Tym, co ciągle denerwuje Polaków są długie kolejki, niejasne przepisy i zagmatwane procedury.

I właśnie te problemy znacząco wpływają na niekorzystną opinię urzędu. Jednak okazuje się, że w tej kwestii ZUS przegrywa tylko z urzędami miast. Gorsze noty zebrały np. urzędy skarbowe i urzędy pocztowe. Mimo to zmiany w ZUS-ie są pilne i konieczne.

Są jednak elementy, które zyskują dużo w oczach klientów. Do najważniejszych należą: miła i profesjonalna obsługa pracująca w oddziałach, a także możliwość załatwienia spraw przez internet – tę opcję docenia aż 84 proc. przedsiębiorców i 7 proc. ubezpieczonych.

Drugi element potwierdza więc słuszność uruchomienia nowego portalu internetowego, który ma być bardziej przyjazny użytkownikowi, dzięki temu, że zawierał będzie wnioski elektroniczne.

ZUS otrzymał juz cenną dawkę informacji, jednak nie koniec na tym. Podobne badanie planuje prowadzić przez 3 kolejene lata. Ich wyniki mają weryfikować wprowadzone już udogodnienia i sugerować nowe, które wpłynęłyby na lepszą jakość usług i na efektywność zakładu. O celach Zakładu mówi prezes, Zbigniew Derdziuk:

– Nadrzędnym celem strategii ZUS na lata 2010-2012 jest zwiększenie satysfakcji klientów przy zachowaniu przejrzystości i efektywności gospodarowania środkami publicznymi. Dzięki naszym działaniom klienci będą mieli możliwość elektronicznego dostępu do ZUS przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodni. Znacznie też poprawi się standard i jakość obsługi w placówkach.