Ameryka przestaje szaleć na punkcie McDonald’s?

McDonald's

Rupert Ganzer, flickr

McDonald’s traci na popularności? Takie zjawisko rzeczywiście zauważalne jest w jego ojczyźnie, czyli w Stanach Zjednoczonych. Okazuje się, że już od ok. 6 miesięcy największa na świecie sieć restauracji typu fast food nie notuje wzrostu przychodów. Według danych, które obejmują wszystkie lokale należące do sieci i funkcjonujące na rynku od co najmniej 13 miesięcy, sprzedaż w nich spadła w maju bieżącego roku o 1%. Dane te są tym gorsze, że na 7 ostatnich miesięcy, był to już szósty wynik ujemny.

Jeżeli chodzi o ostatnie dane, które można było uznać za zadowalające, to odnotowano je w kwietniu tego roku. Mimo to, nawet one wcale nie były dobre. Satysfakcją dla właścicieli był jedynie fakt, że sprzedaż nie spadła w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Niestety, już w 5 miesiącu tego roku znów powróciły spadki. Tym samym, fatalna passa dotykająca McDonald’s jest najgorszym okresem, jaki zaobserwowano w sieci tych restauracji na przestrzeni ostatnich 11 lat. Na razie jeszcze sytuacja nie jest tak zła jak w 2003 r. Przed laty sprzedaż w punktach najpopularniejszych fast foodów na świecie nie ulegała wzrostom przez ponad rok.

Kiepskie rezultaty finansowe zaobserwowano w McDonald’s już jakiś czas temu, jednak podjęte dotychczas działania mające na celu uratowanie sytuacji nie przyniosły oczekiwanych efektów. Być może zmiany nie były wcale wystarczające. Miały one charakter raczej drobnych poprawek. Udało się nieco zmienić wizerunek słynnego Ronalda McDonalda. Pojawiły się również nowe maskotki Happy Meal. Trudno jednak oczekiwać, żeby zmiany w produktach kierowanych typowo do najmłodszej grupy klientów mogły przynieść realne skutki. Dla dzieci nie ma większego znaczenia, co dokładnie otrzymają w swoim zestawie.

Mimo tego, że w USA spada sprzedaż w restauracjach McDonald’s, to jednak notuje ona wzrosty w ujęciu globalnym. Wciąż bardzo dużą popularnością sieć cieszy się w Europie, głównie w Wielkiej Brytanii i we Francji, jednak bardzo dobrze radzi sobie również w Chinach. Niemniej jednak, akcjonariusze McDonald’s nie byli zadowoleni z majowych wyników sprzedażowych i w efekcie ostatniego odczytu, walory należące do spółki zaczęły tracić na wartości o ok. 0,6%. Należy jednak podkreślić, że od początku tego roku udało im się łącznie podrożeć o ponad 4%, więc w ogólnym bilansie wynik wcale nie jest taki zły.